De Duitse verkeersminister, Alexander Dobrindt, zet zijn plan door om de tarieven die gebruikers van het spoorwegnet voor dat spoorgebruik moeten betalen fors te verlagen.

Dat staat in een tien punten omvattend 'masterplan' waarmee Dobrindt het spoorvervoer concurrerender wil maken met andere modaliteiten. Ook moet de innovatie worden bevorderd en de spoorinfrastructuur worden uitgebreid. Het plan is nu officieel gepresenteerd.

De federale transportminister wil de tarieven voor spoorgebruikers 'duidelijk' verlagen. In vorige, uitgelekte, versies van zijn plan luidde het nog dat de tarieven gemiddeld zouden worden gehalveerd. De voorgestelde verlaging kost de Duitse schatkist 350 miljoen euro per jaar.

Duitse binnenvaartorganisaties eisten eerder, in reactie op de voorlopige plannen, een compensatie voor de binnenvaart, omdat het spoorvervoer met de verlaging van de 'Trassenpreise' een groot concurrentievoordeel in de schoot geworpen zou krijgen.

Dobrindt wil verder de maximale lengte van goederentreinen op belangrijke delen van het spoorwegnet vergroten tot 740 meter. Daarmee wordt de capaciteit van treinen opgevoerd. Op termijn wil Dobrindt toe naar treinen met een lengte van een kilometer.

Omdat de lasten voor spooroperators in de laatste jaren sneller zouden zijn gestegen dan die voor andere modaliteiten, wil Dobrindt ook de prijs die ze voor de afname van elektriciteit betalen verlagen. Verder moeten grotere delen van het spoornet worden geëlektrificeerd.

Laatst gewijzigd: 26 juni 2017 12:01