Spoorvervoerder DB Cargo Nederland pleit voor het ontwikkelen van een samenhangend plan om het spoorvervoer naar Duits voorbeeld een nieuwe impuls te geven.

De Duitse verkeersminister Alexander Dobrindt heeft afgelopen vrijdag in Berlijn een 10-puntenplan voorgesteld, dat onder meer voorziet in een forse verlaging van de gebruiksvergoedingen die de vervoerders betalen. Als het aan Dobrindt ligt, komt daar volgend jaar 350 miljoen euro voor beschikbaar.

DB Cargo in Nederland is zeer bezorgd dat de invoering van een nieuw tarievenstelsel, waar ProRail op dit moment aan werkt, juist tot een forse kostenverhoging leidt. Voorlopige berekeningen wijzen in de richting van een verdubbeling van de tarieven. De vervoerder vreest dat er daarmee weinig ruimte overblijft om de positie van het spoor als alternatief voor het wegvervoer te versterken.

DB Cargo stelt ‘dat het ministerie nu aan zet is’ voor de naleving van het Klimaatakkoord van Parijs: ‘Een samenhangend plan gebaseerd op een substantiële verlaging van de vergoeding voor het gebruik van het spoor is meer dan ooit nodig’. Dobrindt stelt verder onder meer maatregelen voor om met langere treinen te kunnen rijden, de positie van knooppunten als Hamburg en München te verstreken en meer in digitalisering en automatisering te investeren.

Demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma zei afgelopen donderdag in de Tweede Kamer dat Nederland bereid is ‘te kijken’ naar de hoogte van de gebruiksvergoeding als Duitsland de tarieven verlaagt. Ze zei er toen wel bij dat de berichten over een Duitse tariefverlaging toen nog slechts ‘geruchten’ waren en maande de Kamerleden niet te vroeg te juichen. ‘Het is een voornemen en geen besluit om naar de Duitse tarieven te kijken’, aldus Dijksma.

Laatst gewijzigd: 26 juni 2017 12:17