De investeringen op de voormalige City Terminal van ECT aan de Rotterdamse Eemhaven gaan richting de 200 miljoen euro.

Dat verwacht projectleider Jeroen van Meel van Havenbedrijf Rotterdam bij de opening van de nieuwe centrale gate van het gebied: ‘Wij steken er zo’n zestig miljoen in en ik ga ervan uit dat de bedrijven zeker nog eens het dubbele doen’. De bedoeling is dat het gebied zich verder ontwikkelt tot het belangrijkste centrum voor de shortseasector in de Rotterdamse haven.

De havenbeheerder is in gesprek met Steinweg over contractverlenging en uitbreiding van zijn containeroverslagbedrijven RST en Uniport in het gebied. Verwacht wordt dat de groep uiteindelijk het grootste deel van de overslagkade van de voormalige ECT-terminal ter beschikking krijgt.

Daarnaast ontwikkelen MRS, onderdeel van de Vervat-groep, en de Kramer-groep ieder een nieuw containerdepot in het gebied. Kramer is inmiddels verhuisd en MRS komt over vanuit het Waalhaven-gebied, waarmee ook daar ruimte ontstaat voor uitbreiding van bestaande bedrijven.

Ook is de havenbeheerder al geruime tijd in gesprek met het Rail Service Center dat eveneens een uitbreidingsplan klaar heeft liggen. Dat wacht nog op goedkeuring van het moederbedrijf, Deutsche Bahn. Tenslotte denkt Coolport al na over een tweede fase. Het vorige maand geopende eerste koel- en vriescentrum met 40.000 palletplaatsen is al volledig verhuurd.

De nieuwe gate en de erachter liggende interne baan moeten ervoor zorgen dat het vrachtverkeer het gebied veel vlotter in en uit kan. Het Havenbedrijf verwacht dat het aantal vrachtwagens zal toenemen tot zo’n 3.000 per etmaal, tegen zo’n 900 toen ECT het terrein nog in gebruik had. Bij piekdrukte kan de gate 450 vrachtwagens per uur afhandelen.

Laatst gewijzigd: 22 juni 2017 12:05