De Europese Commissie zet de deur wagenwijd open naar onbeperkte cabotage. Dat zegt een aantal grote organisaties in het Duitse wegvervoer.

De Commissie stelt, in haar onlangs gepresenteerde pakket maatregelen om het Europese wegvervoer eerlijker en socialer te maken, voor om cabotage na een internationale rit gedurende vijf dagen vrij te laten.

Als daar geen beperking van het aantal ritten op maandbasis aan wordt toegevoegd, is dit 'feitelijk een uitnodiging tot onbeperkte cabotage', zeggen de organisaties BGL, BWVL, DSLV en AMÖ. De AMÖ is de Duitse organisatie van meubelvervoerders.

De organisaties zeggen voorstander te zijn van maatregelen door Brussel die de concurrentieverhoudingen in het wegvervoer verbeteren, maar benadrukken dat alles staat of valt met goede controle op de naleving.

Blij zijn de vier met het voorgestelde verbod op het doorbrengen van de wekelijkse rust in de cabine. De Commissie wil bereiken dat chauffeurs ten minste één week per maand thuis kunnen rusten. Dat kan, zeggen de organisaties, paal en perk stellen aan het kamperen op truckparkings.

Dan moet Brussel echter wel een helderder formulering bedenken voor het begrip 'geëigend onderkomen' als alternatief voor de truckcabine. Dat begrip is veel te rekbaar, vinden de vier.

Laatst gewijzigd: 22 juni 2017 10:53