Drewry verwacht meer fusies en overnames in de containervaart. Het gat tussen de toekomstige top zeven en de overige top 20 wordt te groot voor de kleinere spelers om concurrerend te blijven.

Dat schrijft het consultancybureau in zijn jongste analyse van de containervaart, waarin de analisten eerdere geruchten over een overname van OOCL door Cosco en een fusie van Yang Ming en Evergreen als voorbeeld aanhalen.

De analyse volgt op de bekendmaking van de fusiedetails van de drie Japanse rederijen NYK, MOL en K Line. Zij maakten recent bekend hun containerdivisies samen te voegen in de nieuwe joint venture, die Ocean Network Express gaat heten, wat wordt afgekort tot ONE. Ook maakten de carriers bekend het eerder gemelde tijdspad te handhaven. ONE zal per april 2018 operationeel zijn. 

De oprichting van ONE volgt op eerdere fusies en overnames van CMA CGM en APL, Cosco en CSCL, Maersk Line en Hamburg Süd, en Hapag-Lloyd en UASC. Als al deze deals zijn afgerond is de markt volgens Drewry dusdanig geconcentreerd dat de grootste vijf rederijen in 2021 60% van de totale containervloot in handen hebben. De top tien heeft tegen die tijd 80% van de markt. Ter vergelijking: in 2005 waren die percentages respectievelijk nog 37% en 55%. 

Als gevolg van die concentratie groeit het gat tussen de top zeven carriers en de nummers 8 tot en met 20. De vraag is of die spelers zo meteen nog wel effectief kunnen concurreren met hun veel grotere tegenstanders. Die kunnen namelijk lagere prijzen verdragen. De analisten verwachten daarom een tweede fusiegolf van middelgrote spelers. Daarvoor is volgens hen nog ruimte in de top 20.

Laatst gewijzigd: 20 juni 2017 12:13