Het aantal ernstige ongevallen op zee is in de afgelopen tien jaar gehalveerd, tot 85 volledige verliezen in 2016. Dat is tevens 16% minder dan in het jaar ervoor.

Dat blijkt uit onderzoek van Allianz, die de verbetering toeschrijft aan de ontwikkeling van een 'meer robuuste veiligheidsomgeving door scheepseigenaren'. Ook het aantal incidenten nam met 4% licht af tot 2.611. 

De meeste ernstige ongevallen vonden in 2016 plaats op de Zuid-Chinese Zee, die een kwart van de 85 ernstige ongevallen op zich neemt. Australië was het meest veilige gebied. Daar heeft geen enkel ernstig ongeval plaatsgevonden. In Europa is dat wel het geval. Er vonden zeven zware ongevallen plaats op de Noordzee en het Engelse Kanaal en vier op de Middellandse Zee. Daarnaast was er één ernstig ongeval nabij IJsland. 

Allianz waarschuwt dat hoge milieugerelateerde investeringen en financiële druk wel zorgen voor nieuwe zorgen rondom de veiligheid aan boord van schepen. Veel reders verliezen geld en worden door verplichte investeringen in bijvoorbeeld ballastwatersystemen en scrubbers gedwongen nog rigider op zoek te gaan naar kostenbesparingen. Scheepseigenaren zoeken die besparingen vaak in onderhoudsbudgetten, training van zeevarenden en de bezetting van schepen, wat allemaal kan leiden tot een toename van het aantal scheepsverliezen, stelt de verzekeraar.  

'Nalatigheid van bemanning en inadequaat onderhoud zijn twee potentiële gebieden van toegenomen risico, zeker wanneer reders zeevarenden met minder ervaring en training aannemen, of ervoor kiezen om de intervallen tussen onderhoudsbeurten zover mogelijk op te rekken',  zegt Duncan Southcott, hoofd van de maritieme claimdivisie van Allianz. Volgens de verzekeraar zijn dit nu ook al de primaire oorzaken van ernstige ongevallen op zee. De implementatie van rigoureuze inspectie- en onderhoudsschema's is daarom van cruciaal belang, aldus Allianz.


Laatst gewijzigd: 16 juni 2017 12:04