De Betuweroute bestaat vandaag precies tien jaar. Inmiddels stijgt het vervoer, maar wordt er nog steeds aan gewerkt om de verbinding op volledige capaciteit te krijgen.

Een feestje komt er niet, maar ProRail wil toch wel even stilstaan bij het jubileum van de verbinding voor vrachttreinen tussen Rotterdam en Zevenaar. Vervoerders en andere betrokkenen krijgen vandaag een grote afbeelding op canvas van de Betuweroute op kantoor bezorgd.

Het was op 16 juni 2007, toen koningin Beatrix in Barendrecht de spoorverbinding officieel opende, in aanwezigheid van vele oud-verkeersministers én actievoerders. Vanaf het begin heeft de Betuweroute veel ophef veroorzaakt. Het leidde zelfs tot een parlementaire enquête over de aanleg van grote infrastructurele projecten, met als conclusie dat voortaan de kosten beter moeten worden beheerst en de inspraak beter georganiseerd.

Mede door de economische crisis kreeg de verbinding niet de hoeveelheden treinen te verwerken die oorspronkelijk voorzien waren. Nu bevindt het verkeer zich in een stijgende lijn en rijden er wekelijks zo’n vijfhonderd treinen overheen naar het Europese achterland. Het Havenbedrijf Rotterdam noemt de verbinding nog steeds van vitaal belang voor de ontsluiting van de Rotterdamse haven.

De spoorlijn is nog steeds niet af. Inmiddels is na vele jaren vertraging de aanleg van een derde spoor in Duitsland begonnen. Streefdatum voor oplevering is 2022, maar de verwachting is dat het nog enkele jaren meer in beslag zal nemen. In Nederland wordt nu de laatste drie kilometer van het traject tussen Zevenaar en het Duitse Babberich aangelegd. Ook zijn er verschillende werkzaamheden aan de Havenspoorlijn in Rotterdam ( het begin- en eindpunt van de Betuweroute).

Bij marktpartijen leven er zorgen over de hoogte van de vergoeding die vervoerders moeten betalen voor gebruik van het traject. De tarieven liggen iets hoger in dan in Duitsland. Bij de oosterburen gaan stemmen op om de vergoeding te halveren. Het Havenbedrijf Rotterdam en brancheorganisatie KNV Spoorgoederenvervoer manen het ministerie van Infrastructuur en Milieu hier alert op te zijn en eventueel mee te bewegen. KNV waarschuwt: ‘Nederland, pas op  je zaak. Als in Duitsland de tarieven omlaag gaan, wordt de positie van de Betuweroute uitgehold.’  

Laatst gewijzigd: 16 juni 2017 10:16