CMA CGM heeft met een nettowinst van 86 miljoen dollar een sterk kwartaal achter de rug. Ook presteert APL weer goed onder Franse leiding. Het bedrijf boekte zijn eerste kwartaalwinst sinds 2011.

Het totale operationele resultaat (ebit) van CMA CGM kwam uit op een winst van 252 miljoen dollar bij een omzet van 4,6 miljoen dollar, een stijging van 35% ten opzichte van vorig jaar, dankzij de overname van APL. Daarmee presteert de rederij een stuk beter dan zijn concurrenten. Veel rederijen schreven in het eerste kwartaal van 2017 nog steeds een verlies, waaronder marktleider Maersk Line, die operationeel een verlies van 42 miljoen en netto een verlies van 66 miljoen dollar leed.

Exclusief de bijdrage van APL kwam de operationele winst van CMA CGM op 196 miljoen dollar uit, ten opzichte van 3 miljoen dollar vorig jaar, toen APL nog geen onderdeel van de Franse rederij was. Netto schreef de rederij toen een verlies van 100 miljoen dollar, terwijl er nu een plus van 60 miljoen dollar is behaald. Opvallend is dat CMA CGM dat betere resultaat behaalde bij een krimp van de volumes. Zonder de extra containers van APL kromp het volume namelijk van 3,18 naar 3,11 miljoen teu.

Inclusief de APL-volumes, daarentegen, werd een stevige volumegroei van 34,2% behaald. In totaal vervoerden CMA CGM en APL samen een 4,27 miljoen teu. APL behaalde onder leiding van CMA CGM zijn eerste kwartaalwinst sinds 2011. Operationeel bedroeg die winst 56 miljoen dollar en netto werd er 28 miljoen dollar geplust. De integratie van APL leverde CMA CGM kostenbesparingen en synergieën op, ondanks de stevige stijging van de brandstofprijs.

CMA CGM biedt sinds 14 februari zijn diensten ook direct aan via het One Touch platform van de Chinese retailreus Alibaba. De rederij wil in toenemende mate gebruik maken van digitalisering om verdere groei te realiseren, meldt het bedrijf.

De rederij verwacht zijn operationele winst in de loop van het jaar verder te verbeteren dankzij een stijging van de vrachttarieven.

Laatst gewijzigd: 22 mei 2017 12:19