Cosco Shipping zal over het eerste kwartaal van 2017 een winst 37,5 miljoen dollar boeken. De rederij profiteert van de 'herstellende markt' en de fusie met China Shipping.

In het eerste kwartaal van vorig jaar boekte de rederij nog een enorm verlies van omgerekend 645 miljoen dollar. De vergelijking tussen de kwartalen geeft overigens een vertekend beeld, omdat Cosco na de fusie met met China Shipping ingrijpend is veranderd. 

In een winstwaarschuwing aan zijn aandeelhouders meldt de rederij dat gedurende het kwartaal de containermarkt 'mild' is hersteld. De China Containerized Freight Index komt op een gemiddelde van 825,3 punten uit, wat gelijk is aan een groei van 11,7% ten opzichte van het eerste kwartaal van 2016. Daardoor zijn de vrachttarieven gestegen. Specifieke getallen geeft Cosco niet.

De vrachtvolumes van de rederij zijn naar verwachting met 54% toegenomen. Ook dit is grotendeels toe te schrijven aan de fusie met China Shipping. Cosco Shipping Lines (voorheen Cosco Container Lines) heeft daardoor de volumes van China Shipping Container Lines (CSCL) overgenomen, dat zich nu strikt bezighoudt met het leasen van schepen. Met name aan Cosco.

De winstwaarschuwing van Cosco laat zien dat de markt zich na de onrust van 2016 langzaamaan aan het herstellen is. Grote rederijen als Hapag-Lloyd en CMA CGM zagen de resultaten in de loop van vorig jaar verbeteren en noteerden zelfs winsten in het laatste kwartaal. In het eerste kwartaal van 2017 schoten vrachttarieven vervolgens de lucht in door een afname van de beschikbare scheepscapaciteit. Volgens de rederijen zelf heeft die krapte naast een toename in lading te maken met de reorganisatie van de containerallianties, die per april zijn ingegaan. 

Laatst gewijzigd: 10 april 2017 11:53