De oost-west handelsroutes worden sinds dit weekend gedomineerd door elf rederijen die verdeeld zijn over drie nieuwe allianties. Samen hebben zij 95% van de markt in handen.

De officiële start van de nieuwe allianties op 1 april vormt de ontknoping van een tumultueus jaar waarin hard is onderhandeld over deelname in allianties en de klandizie van die samenwerkingsverbanden.

Van de drie nieuwe allianties is de Ocean Alliance van CMA CGM, Cosco, Evergreen en OOCL de grootste, zowel in het aantal schepen als de dekking van havens. De alliantie zal 323 schepen inzetten op veertig diensten die in totaal 95 havens aandoen. In de vaarschema's zijn 1.571 directe havenparen gemaakt. Dat is aanzienlijk meer dan de andere nieuwe alliantie, THE Alliance van Hapag-Lloyd, Yang Ming, MOL, NYK en "K" Line en voorlopig UASC als zelfstandige carrier. Zij zetten samen 241 schepen in op 32 diensten die 78 havens aandoen en 1.152 directe havenparen tellen.

De al bestaande alliantie 2M van Maersk Line en MSC telt het minst aantal schepen (223) en wekelijkse diensten (25), maar hoewel de rederijen minder havens aanlopen dan hun concurrenten (76) scoren zij met 1.327 directe verbindingen relatief hoog op het aantal havenparen.

Consultancybureau SeaIntel becijferde eerder dat de oprichting van de nieuwe allianties een flinke reductie van het aantal directe havenverbindingen betekent. In de nieuwe vaarschema's zijn 150 havenparen verdwenen en 56 nieuwe geïntroduceerd, waardoor het aantal directe verbindingen met 94 stuks daalt. Dat zal naar verwachting leiden tot een toename in feedervolumes. 

Het grootste aantal directe verbindingen wordt verloren tussen Azië en het Middellands Zeegebied waar volgens SeaIntel 78 havenparen verdwijnen en slechts 23 nieuwe zijn opgericht. 

'Aanvullend hierop zullen de havenparen die blijven bestaan een enorme daling in de frequentie van de diensten zien', schrijven de analisten. 135 van de 354 overgebleven havenparen krijgen minder aanlopen. Eén van de routes die de meeste havenparen verliest is de route tussen Shanghai en Antwerpen. Die daalt van dertien naar zes wekelijkse directe verbindingen.

Laatst gewijzigd: 03 april 2017 13:00