Op korte termijn hoeven we geen invasie te verwachten van flexibele transportrobots. Dat blijkt uit het rapport van het project ‘Flexibele Transportrobots', uitgevoerd in opdracht van het VIL.

Het VIL-rapport stelt wel vast dat de nieuwste generatie flexibele transportrobots compact en eenvoudig in gebruik is én volledig zelfstandig kan navigeren. De vraag is dan ook niet óf deze robots ingezet zullen worden in de logistiek, maar vooral wanneer hun opmars echt zal beginnen.

Het logistieke gebruik van 'automatisch geleide voertuigen (AGV’s), onbemande, volautomatische robots die een object kunnen verplaatsen, is niet nieuw. Er bestaan al lang modellen die op basis van inductieve draden, magneten of reflectoren zich doorheen een magazijn kunnen voortbewegen. Het project focuste daarom op de nieuwste AGV’s die zich vrij bewegen, zonder daarvoor in de omgeving iets te veranderen.

De navigatie van de geteste robots gebeurt op basis van 'Slam', 'simultaneous localisation and mapping.' In Slam maakt de robot met behulp van optische sensoren in realtime een map van de omgeving. Op die manier kan hij zich dynamisch aanpassen aan veranderingen in de omgeving. Deze technologie biedt mogelijkheden voor het vervoeren van goederen op pallets en kratten en als assistent bij het orderpicken. De robots kunnen eentonige, repetitieve taken van de mens overnemen.

De praktijktesten vonden plaats in het opleidingscentrum van Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding in Herentals en in de distributiecentra van Colruyt. Tijdens deze testen werd telkens de vergelijking gemaakt met de traditionele manier van werken. In een van de distributiecentra werden de testen vroegtijdig stopgezet wegens veiligheidsrisico’s. De besturingssoftware van de robot was nog in de ontwikkelingsfase, waardoor de volgrobot af en toe een andere voorbijgaande operator begon te volgen. Ontwikkelaar Still heeft intussen maatregelen genomen om de robot te verbeteren.

Laatst gewijzigd: 31 maart 2017 11:52