CMA CGM heeft een verlies van 452 miljoen dollar geboekt, dat is inclusief het verlies van APL (NOL) dat de Franse rederij begin vorig jaar heeft gekocht.

Exclusief de bijdrage van APL komt CMA CGM op een verlies van 325 miljoen dollar uit. Dat is 892 miljoen dollar minder ten opzichte van 2015, toen een winst van 567 miljoen dollar werd geboekt. Dankzij de volumes van APL wist de rederij de omzet met 300 miljoen dollar te verhogen tot 16 miljard, maar wanneer die volumes buiten beschouwing worden gelaten is juist een diepe daling van bijna 15% tot een omzet van 13,4 miljard dollar te zien.

In totaal vervoerde de rederij in 2016 15,6 miljoen teu, waarvan 2,8 miljoen teu door APL wordt bijgedragen. De integratie van APL binnen CMA CGM werd in juni vorig jaar afgerond.

2016 was op crisisjaar 2009 na het slechtste jaar ooit voor de containervaart. Na de ontknoping van een hevige prijsoorlog, die resulteerde in drie fusies, twee overnames en een faillissement, lijken de reders zich nu op te maken voor betere tijden. 

In 2015 was door het jaar heen een sterk dalende winstlijn te zien, maar in 2016 is die vanaf het derde kwartaal juist weer gaan stijgen. CMA CGM wist het vierde kwartaal positief af te sluiten met een winst van 45 miljoen dollar. Dat heeft voor een groot deel te maken met het wegvallen van Hanjin.

De rederij is positief over de vooruitzichten en noemt de start van 2017 'sterk'. Voor het eerst sinds lange tijd is er een capaciteitstekort waardoor vrachttarieven de laatste maanden de lucht in zijn geschoten.

Daarnaast gaan per april aanstaande de nieuwe allianties van kracht. CMA CGM verwacht met de nieuwe Ocean Alliance, die de rederij samen met Cosco, Evergreen en OOCL vormt, verdere verbetering te kunnen realiseren. 

CMA CGM zegt verder niet van plan te zijn om op korte termijn nieuwe schepen te bestellen, om de 'gevoelige verhouding tussen vraag en aanbod in stand te houden.' Het bedrijf heeft de oplevering van drie nieuwe schepen, die dit jaar zouden worden opgeleverd, daarom ook uitgesteld tot 2018.

Laatst gewijzigd: 13 maart 2017 11:19