THE Alliance heeft zijn definitieve vaarschema bekend gemaakt, maar nog steeds ontbreken enkele terminaldetails. Ook in Rotterdam is met slechts drie weken tot de ingang nog geen knoop doorgehakt.

'Momenteel is voor 80% van de havens besloten welke terminals we aanlopen, maar voor Rotterdam nog niet', zegt Nils Haupt, hoofd communicatie van Hapag-Lloyd. De onderhandelingen kunnen volgens hem nog even duren, maar de verwachting is dat 'binnen twee weken alle contracten worden getekend.' Hij wijst er op dat sommige havens pas een aantal weken na 1 april voor het eerst worden aangelopen.

Een marktkenner zegt echter dat de diensten waarschijnlijk worden verdeeld tussen RWG en ECT, waarbij laatstgenoemde het merendeel van de bezoeken krijgt die op de ECT Delta terminal worden geconcentreerd. 

In het definitieve vaarschema van de nieuwe alliantie (bestaande uit Hapag-Lloyd, UASC, Yang Ming, MOL, NYK Line en "K" Line) zijn wel alle havens bekendgemaakt. Dit was eerder voor een aantal regio's nog niet het geval. Het betrof onder andere Groot-Brittannië, het Middellands Zeegebied en verschillende regio's in Azië.

In Groot-Brittannië worden de calls verdeeld over Southampton en London Gateway, wat goed nieuws is voor DP World. In het Middellands Zeegebied nemen Barcelona en Valencia een prominente plek in, maar ook Piraeus en Tanger kunnen op schepen rekenen.

Eerder werd al bekend dat Rotterdam een goede positie heft in het netwerk met een aanloop in elk van de vijf Verre Oosten-diensten en twee van de vijf trans-Atlantische diensten. 

Opmerkelijk is dat de rederijen een noodplan hebben opgesteld, 'voor het onwaarschijnlijke geval dat één van de vijf rederijen failliet gaat.' De leden richten fonds op dat door een onafhankelijke partij wordt beheerd. Doel van het fonds is om de operatie van de alliantie voort te zetten indien er sprake is van insolventie van één van de leden. Het fonds zal voorkomen dat lading op zee strandt, zoals dat gebeurde toen Hanjin surseance aanvroeg. Volgens de leden van THE Alliance gaven klanten na de val van Hanjin aan behoefte aan zo'n noodplan te hebben.

De oprichting van THE Alliance verloopt niet vlekkeloos. De late bekendmaking van havens en terminals is de rederijen op kritiek komen te staan. Daarnaast werd deze week bekend dat UASC mogelijk als zelfstandige rederij lid wordt van de alliantie, omdat de fusie met Hapag-Lloyd bemoeilijkt wordt door de banken. Daardoor wordt de fusie, die volgens planning eind vorig jaar klaar moest zijn, mogelijk niet voor de ingangsdatum van 1 april afgerond.

Laatst gewijzigd: 09 maart 2017 12:06