Maersk en IBM hebben de handen ineengeslagen om de papierwinkel voor het containertransport te digitaliseren. De bedrijven willen daarvoor blockchaintechnologie inzetten.

IT-specialisten van Maersk begonnen in 2014 exportcontainers met rozen en avocado's van Kenya naar Nederland te volgen, met als doel om de fysieke processen van het transport in kaart te brengen en deze vervolgens te digitaliseren. Het onderzoek wees uit dat er per container tweehonderd interacties tussen meer dan dertig verschillende personen nodig zijn om de container van A naar B te krijgen.

Het onderzoek vormt de basis voor het ontwikkelen van een digitale oplossing die alle administratieve handelingen en transacties naar het internet verplaatst. IBM en Maersk gaan onderzoeken hoe zij blockchaintechnologie kunnen inzetten om alle betrokken partijen eenvoudig online toegang te geven tot het volledige administratieve transportproces. 'Een soort van datapijplijn', zo omschrijft de Deense rederij de nieuwe technologie. 

Volgens Maersk zal het digitaliseren van de papierwinkel miljarden niet alleen 'miljarden dollars' in kosten schelen, maar verkleint het ook de kans op fouten en daardoor de kans op vertraging. 

Laatst gewijzigd: 06 maart 2017 12:08