Hyundai Merchant Marine (HMM) heeft nog twee terminals van het recent failliet verklaarde Hanjin gekocht. Het gaat om terminals in Kaohsiung en Tokio.

HMM telt 13,15 miljoen dollar voor de twee terminals neer, die het bedrijf heeft gekocht van Hanjin Pacific Corporation. Dat is een joint venture van Hanjin Shipping (60%) en Marine Terminals Investment Limited (40%). 

Eerder nam HMM ook al de Spaanse terminal in Algeciras over van Total Terminal International, een dochterbedrijf van Hanjin Shipping, en nam het een belang van 20% in Total terminals International Limited die twee terminals in Long Beach en Seattle beheerd. De overige 80% van deze Amerikaanse dochter is nu in handen van MSC.

'We verwachten dat de acquisitie van de nieuwe terminals synergie zal opleveren met de strategische samenwerking HMM+2K, die per maart aanvangt', meldt de rederij. HMM+2K is een samenwerking met de twee Zuid-Koreaanse rederijen Sinokor en Heung-A Shipping, die zich op de intra-Aziatische markt richt. 

Het gereorganiseerde HMM is hard aan de weg aan het timmeren. De rederij heeft zijn pijlen gericht op de Trans-Pacifische en intra-Aziatische markt en zal de volumes tussen Azië en Europa alleen nog verschepen middels slotovereenkomsten met 2M. In januari dit jaar zag de rederij zijn Trans-Pacifische volumes met 55% groeien ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. De rederij vervoerde aan het eind van de maand 14.899 teu per week, in plaats van 9.594 teu per week vorig jaar. 

Het deze maand door de staat opgerichte Zuid-Koreaanse investeringsbedrijf Korea Shipping Company, met een totale portefeuille van 878 miljoen dollar, heeft bekendgemaakt de rederij met 720 miljard won (omgerekend 626 miljoen dollar) te steunen om diens financiële positie verder te verbeteren. Mede daardoor heeft Moody's dochter Korea Investor Service zijn rating van het bedrijf bijgesteld naar 'stabiel'. 

Laatst gewijzigd: 20 februari 2017 13:21