Maersk Line en MSC breiden per april hun netwerk uit met een nieuwe dienst tussen Azië en Noordwest-Europa. De transittijd naar Rotterdam en Hamburg wordt daardoor met drie dagen verkort.

Schepen op de nieuwe AE7/Condor-dienst (Maersk Line/MSC) zullen na aanloop van de Chinese havens Ningbo en Sjanghai via het Maleisische Tanjung Pelepas naar Europa komen, waar Rotterdam de eerste aanloop heeft. 

Binnen Europa loopt de dienst vanuit Rotterdam verder via Hamburg, Bremerhaven, Wilhelmshaven, Felixstowe en Antwerpen om Europa via Le Havre weer te verlaten. Oostwaarts stopt de dienst in Tanger, Salalah en Jebel Ali alvorens verder te gaan naar Maleisië en China.

Volgens Maersk Line verbetert de nieuwe dienst de verbinding tussen China en Rotterdam en Hamburg aanzienlijk, zo zou de vaartijd tussen Sjanghai en Rotterdam met drie dagen afnemen. De AE7 doet er 25 dagen over om de Maasstad vanuit Sjanghai te bereiken, terwijl de AE1, AE2 en AE10 er respectievelijk 32, 34 en 27 dagen over doen.

Aanleiding voor de nieuwe dienst is de verwachte toename van volumes door ladingpartijen van Hamburg Süd en Hyundai Merchant Marine. Beide rederijen krijgen per april toegang tot het oost-west netwerk van 2M, maar zullen zelf geen schepen op de routes inzetten. Voor Hyundai was de uitkomst van de geplande samenwerking teleurstellend, de rederij had als volwaardig lid tot de alliantie willen toetreden.

Naast een nieuwe Azië-Europa loop beginnen de 2M-partners ook een nieuwe Trans-Pacifische loop, de TP16/Emerald, die China en Zuid-Korea via het verbrede Panamakanaal met de Oost-Amerikaanse havens Savannah, Norfolk, Charleston en Miami verbindt. Volgens de rederijen biedt deze dienst de snelste route van China en Zuid-Korea naar Miami. Ook worden de bestaande Trans-Pacifische TP3 en TP8 gefuseerd. De dienst wordt voortgezet als de TP8. De TP3 was een directe dienst tussen China en Long Beach in California.

Met de veranderingen telt het netwerk van 2M per april zes Verre Oosten diensten.

Laatst gewijzigd: 20 februari 2017 13:28