Maersk Line heeft in 2016 376 miljoen dollar verlies geleden. De Maersk Group kwam op een verlies van 1,9 miljard dollar uit. Dat verlies wordt voornamelijk gedreven door grote afschrijvingen.

Maersk noemt 2016 een moeilijk jaar met 'tegenwind in alle markten'. Daarmee doelt de rederij op de malaise in de offshore industrie en de containermarkt.

Het grote verlies van de groep wordt gedreven door afschrijvingen binnen met name Maersk Drilling en Maersk Supply Service ter waarde van 2,7 miljard dollar. Vorig jaar boekte de groep nog een winst van 925 miljoen dollar. De operationele winst (underlying profit) van de groep komt op 711 miljoen dollar uit. 

Het Deense scheepvaartconglomeraat maakte vorig jaar september bekend het bedrijf te zullen opsplitsen in een Transport & Logistiek en een Energie divisie. Volgens CFO Jakob Stausholm heeft de opkomende Transporttak, die zal bestaan uit Maersk Line, APM terminals, Damco, Svitzer en Maersk Container Industry zo ongeveer quitte gedraaid. Het verlies van Maersk Line wordt gecompenseerd door de winst van APM Terminals , die overigens wel flink lager is dan in 2015.

Maersk Line heeft een verlies van 376 miljoen dollar geleden, operationeel was het verlies zelfs nog iets groter, namelijk 384 miljoen. Vorig jaar boekte de rederij nog een nettowinst van 1,3 miljard dollar. Oorzaak voor het verlies zijn de lage vrachttarieven die in 2016 een dieptepunt bereikten. De flinke volumegroei kon daar niet genoeg tegenwicht aangeven.

Het vervoerde volume groeide met 9,4% tot bijna 10,5 miljoen veertig voets containers (FFE). De vrachttarieven daalden daarentegen met gemiddeld 18,7% wat resulteerde in een omzetdaling van drie miljard dollar. De omzet kwam daardoor op 20,7 miljard dollar uit.

Maersk Line heeft als doel om de laagste kosten per container in de industrie te hebben. Stausholm zegt blij te zij dat de rederij ook in 2016 de kosten weer verder heeft kunnen verlagen tot een nieuw record. Bij een vastgestelde brandstofprijs kwamen de kosten in het vierde kwartaal uit op 1.907 dollar per FFE. Het gemiddelde vrachttarief bleef echter op 1.795 dollar per FFE steken.

APM Terminals heeft beter gepresteerd dan Maersk Line. De terminaloperator schrijft een winst van 438 miljoen dollar, wat overigens wel een flinke daling is ten opzichte van 2015 toen het bedrijf een winst van 654 miljoen dollar noteerde. Als reden daarvoor noemt Maersk de lagere inkomsten van 'commercieel uitgedaagde' terminals in Latijns-Amerika en Afrika, maar ook in Noordwest-Europa. APM Terminals in Zeebrugge raakte vorig jaar zijn laatste diepzeedienst kwijt en de terminal op Maasvlakte 2 draait nog steeds niet op volle toeren. Zeebrugge kan per april overigens wel rekenen op een wekelijkse aanloop van de Ocean Alliance. Ondanks de winstdaling zegt Stausholm dat de terminaloperator een 'robuust' bedrijf is. .

De winst van Damco is vorig jaar gegroeid van 19 naar 31 miljoen dollar. Dat kwam vooral door verbeterde efficiëntie in de toeleveringsketen. Sleepbootrederij Svitzer zag de winst met ongeveer een kwart dalen tot 90 miljoen.

CEO Søren Skou zei 2017 met vertrouwen tegemoet te gaan. 'Maersk Line is ondanks de zwakke resultaten met 6% gegroeid terwijl de markt met 2% toenam én we hebben de laagste kosten ooit', zegt hij. Van de 17 gaan er zeven door fusies, overnames en het faillissement van Hanjin verdwijnen. 'Dat zal goed voor de markt zijn en we denken verder een sterk plan te hebben', zegt hij doelend op de opsplitsing van het bedrijf. De focus van Maersk Line ligt dit jaar op die bedrijfsverandering en de integratie van Hamburg Süd. Maersk verwacht dat de markt in 2017 met twee tot vier procent zal groeien.  

De koers van Maersk daalde door de bekendmaking van de cijfers met ruim 5%.

Laatst gewijzigd: 08 februari 2017 12:56