Cosco en CMA CGM willen naast samenwerking in de lijnvaart ook elkaars terminaldivisies steunen. Om te beginnen in havens die per april door de Ocean Alliance worden bezocht, maar ook daarbuiten.

Cosco Shipping Ports en CMA Terminals Holding hebben daarvoor op 20 januari een overeenkomst getekend. 

De terminaloperators hebben afgesproken om wereldwijd samen te werken in havens. De bedrijven willen gezamenlijk gaan investeren in havens  en 'kansen creëren' op operationeel gebied. Voorkeur wordt gegeven aan de havens die per april door de Ocean Alliance (CMA CGM, Cosco Shipping Lines, Evergreen Line en OOCL) worden aangelopen, maar de partijen hebben ook afgesproken om elkaar te 'ondersteunen in havens waar de andere partij al heeft geïnvesteerd'.

De terminaloperators melden dat zij sinds de oprichting van de Ocean Alliance al meer zijn gaan samenwerken. De nu aangekondigde uitbreiding van die samenwerking is de uitkomst van gesprekken die sinds begin 2016 worden gevoerd.

In Rotterdam moet nog blijken welke terminal de Ocean Alliance straks zal aanlopen: Rotterdam World Gateway, waarin CMA CGM een belang heeft van 30%, of de ECT Euromax-terminal, die sinds vorig jaar voor 35% van Cosco is. Een derde optie is dat de rederijen hun loops over de beide terminals zullen verspreiden. Iets wat gelet op de taal in het persbericht een reële mogelijkheid is.

Cosco Shipping Ports, voorheen bekend als Cosco Pacific, is flink aan het uitbreiden. Naast de samenwerking met CMA CGM nam de terminaloperator recent ook al een belang van 40% in de Italiaanse Vado Reefer Terminal van APM Terminals. Daarnaast werd in december een overeenkomst getekend met Hutchison Ports voor een grootschalige samenwerking van de terminals in Hong Kong. En vorige week sprak Cosco met Qingdao International Port af om de haven van Qingdao te ontwikkelen als Noord-Aziatische hub en om samen te investeren in de haven van Abu Dhabi, waar Cosco een grote nieuwe terminal bouwt.

Cosco Shipping, de holding die naast Cosco Shipping Ports ook Cosco Shipping Lines (het voormalige Cosco Container Lines) beheert heeft dit jaar een lening van 26 miljard dollar toegekend gekregen van de Chinese ontwikkelingsbank, die over een periode van vijf jaar wordt uitgekeerd. Dat fonds moet ten goede komen aan de ontwikkeling van het  'One belt, one road'-project, dat beter bekend is als de Nieuwe Zijderoute. 

Laatst gewijzigd: 27 januari 2017 12:19