Cosco Shipping verwacht over 2016 een verlies van omgerekend 1,44 miljard dollar te boeken. Dat meldt het bedrijf aan zijn aandeelhouders.

Cosco Shipping is de holding die binnen de China Ocean Shipping Corporation (Coscocs), het fusieresultaat van de Cosco Group en China Shipping Group begin vorig jaar, containercarrier Cosco Shipping Lines en terminaloperator Cosco Shipping  Ports beheert, die voorheen bekend stonden als Cosco Container Lines en Cosco Pacific.

De resultaten reflecteren de enorme moeilijkheden die de scheepvaart vorig jaar te verduren had, maar worden ook sterk beïnvloed door de fusie.

'Gedurende 2016, een jaar van lage groei in vraag naar containertransport en een overvloed van scheepscapaciteit, is de internationale scheepvaartindustrie er niet in geslaagd om vraag en aanbod beter op elkaar af te stemmen', schrijft Cosco Shipping aan zijn aandeelhouders. 'De Baltic Dry Index, de Shanghai Containerized Freight Index en de China Containerized Freight Index daalden begin vorig jaar tot historisch lage niveaus. De groei in omzet was daardoor lager dan de groei in volumes en de stijging van de omzet lager dan de stijging van de kosten', meldt de rederij, die nog geen omzet- en winstcijfers bekend heeft gemaakt.

Wel meldt het bedrijf dat er mede door de fusie grote afwaarderingen hebben plaatsgevonden. Het betreft een afschrijving van 2,43 miljard renminbi op de verkoop van de bulkdivisie Cosco Bulk Shipping en containerleasebedrijf Florens, die onderdeel waren van de fusie. Voor de bulkrederij moest ook nog een bedrijfsverlies van 762 miljoen renminbi worden afgedekt. Daarnaast werd er 1,05 miljard renminbi verloren op de verkoop en sloop van schepen.

Een snel rekensommetje brengt het overgebleven bedrag op 5,65 miljard renminbi, wat betekent dat containercarrier Cosco Shipping Lines en terminaloperator Cosco Shipping Ports samen een verlies van omgerekend 820 miljoen dollar hebben geleden.

2016 was voor veel segmenten van de internationale scheepvaart een ontzettend moeilijk jaar. Drewry verwacht dat de containerindustrie, specifiek de top-15 van grote carriers, een collectief verlies van vijf miljard dollar zal halen. Deze eerste winstprognose van Cosco sluit goed op die verwachting aan.

Lichtpuntje is dat Cosco Shipping de eerste synergieën van de fusie al wel begint te merken. 'Gedurende het jaar verbeterden de kwartaalresultaten telkens ten opzichte van het kwartaal ervoor', meldt het bedrijf. Over het vierde kwartaal van 2016 wordt zelfs een winst van omgerekend 101 miljoen dollar verwacht.

Cosco's voormalige concurrent China Shipping Container Lines (CSCL), dat sinds de fusie onder de naam Cosco Shipping Development schepen aan Cosco Shipping chartert, doet het als scheepseigenaar en financieel dienstverlener wel goed. Het bedrijf verwacht een nettowinst van 'minstens 150 miljoen renminbi'. Dat is ongeveer  21,75 miljoen dollar.  

Laatst gewijzigd: 26 januari 2017 15:46