De Chinese scheepvaartgigant Cosco Shipping bereidt een bod van vier miljard dollar voor op OOCL. De rederijen zouden al maanden in gesprek zijn.

Dat meldt de Wall Street Journal op basis van ingewijden. Hoewel consultancybureau Drewry CMA CGM als de perfecte koper noemt, is volgens bronnen van de Wall Street Journal juist Cosco Shipping de voornaamste kandidaat.

Geruchten rond de verkoop van OOCL blijven sinds het begin van het nieuwe jaar aanzwellen. De aandelenkoers van het bedrijf is in de afgelopen drie weken met meer dan 30% gestegen tot 45 Hongkong dollar per aandeel. 

Orient Overseas Container Lines (OOCL) is al jaren één van de meest stabiele rederijen en boekt al vele jaren goede winsten, met uitzondering van de horrorjaren 2009 en 2016. Het bedrijf beschikt over een moderne vloot van 96 schepen waarvan er 54 in eigen beheer zijn. Daaraan worden dit jaar zes schepen van 21.000 teu toegevoegd waardoor de capaciteit van de rederij groeit tot een kleine 700.000 teu. De waarde van de vloot wordt door Vessels Value geschat op 1,5 miljard Amerikaanse dollar. 

Volgens berichtgeving van Drewry zou de Tung-familie, die 69% van de aandelen van OOCL bezit, in 2015 al eens gezegd hebben bereid te zijn tot verkoop, maar dat zo'n verkoop wel binnen de G6-alliantie moest plaatsvinden. Ondertussen is er veel veranderd in de alliantiestructuur en worden als mogelijke kopers naast Cosco ook CMA CGM en Evergreen genoemd. De vier rederijen zullen per april dit jaar samen de Ocean Alliance vormen. Drewry bestempelde deze week CMA CGM als de 'perfecte minnaar' voor OOCL.

De Chinese rederij Cosco Shipping is afgelopen jaar geboren uit een fusie van de China Ocean Shipping Company (Cosco Group) en China Shipping Group. Daardoor groeide diens containerrederij uit tot de op drie na grootste ter wereld. Cosco Shipping heeft vorige week een lening van 26 miljard dollar toegekend gekregen van de Chinese ontwikkelingsbank, die over een periode van vijf jaar wordt uitgekeerd. Die zou ten goede moeten komen aan de ontwikkeling van het 'One belt, one road'-project, dat beter bekend is als de Nieuwe Zijderoute. De lening geeft de rederij genoeg kapitaal vermogen om OOCL te kopen. 

Of een bod van 4 miljard dollar voldoende is om de Tung-familie tot verkoop te laten overgaan wordt betwijfeld. Volgens Alphaliner zou de familie er minstens 4,7 miljard dollar voor willen hebben.

In een reactie aan Nieuwsblad Transport ontkent OOCL dat er gesprekken lopen. 'De berichtgeving is niet correct en onwaar', schrijft woordvoerder Stephen Ng.  

Laatst gewijzigd: 19 januari 2017 12:25