Moederbedrijf SM Group wil niet dat bulkrederij Korea Line zijn entree in de containervaart maakt door activa van het op faillissement afstevende Hanjin over te nemen.

De bestuursraad van de SM (Samra Midas) Group keurde het voornemen van Korea Line af tijdens een aandeelhoudersvergadering. Volgens de raad mist Korea Line de nodige ervaring in de containervaart en kan de aanhoudende malaise in de containervaart kastekorten veroorzaken, meldt het Koreaanse persbureau Yonhap.

Volledig geblokkeerd is de overname van de Hanjin-activa nog niet. Volgens een vertegenwoordiger van Korea Line is er een clausule die gescheiden bedrijfsonderdelen het recht geeft om een acquisitie door te zetten ook nadat het voorstel is afgeschoten in een aandeelhoudersvergadering. Daar wil de rederij gebruik van maken, zegt de vertegenwoordiger tegen Yonhap.

Korea Line werd half november door de rechtbank in Seoul uitgekozen als 'geprefereerde bieder' voor Hanjin's activa op diens lucratieve route tussen Azië en de Verenigde Staten, die de bulkrederij uiteindelijk voor 31,4 miljoen dollar kocht. De aankondiging kwam als een verrassing. Hanjin's kleinere landgenoot Hyundai Merchant Marine (HMM) stond te popelen om de activa over te nemen en leek in eerste instantie de enige bieder te zijn.

Korea Line wil de malaise in de containerindustrie gebruiken om op relatief goedkope wijze zijn portfolio te diversifiëren. Momenteel is de rederij met 29 schepen (negentien bulkcarriers, acht LNG-carriers, een tanker, een Pure Car en Truck Carrier) met name actief in de droge bulk en LNG-vaart. 

De rederij is opgericht in 1968 en was volgens The Korean Herald ooit Zuid-Korea's op drie na grootste rederij. De SM Group kocht de rederij in 2013 toen Korea Line op de rand van een faillissement wankelde. De SM Group is een middelgroot Zuid-Koreaans constructiebedrijf dat de laatste jaren is gegroeid door fusies en acquisities. Korea Line behaalde in 2015 een omzet van 442 miljoen dollar, waarvan 63% met contractdiensten en de rest in de spotmarkt werd verdiend.

Mocht Korea Line wel afzien van de acquisitie van Hanjin's activa, dan zal Hyundai vrijwel zeker een nieuw bod uitbrengen. Hyundai wil de komende jaren flink groeien tot een marktaandeel van 5% in 2021 en met name op de Trans-Pacifische handel. De activa van Hanjin, dat een sterke positie had op de Trans-Pacifische routes, zouden daarvoor een perfecte match zijn.

De kans dat de acquisitie door Korea Line inderdaad wordt gecanceld is aanwezig. De SM Group trok zich eerder ook terug uit een bieding voor Hanjin's containerterminals in de Verenigde Staten, die nu door MSC worden overgenomen.

Laatst gewijzigd: 03 januari 2017 12:03