Maersk Line maakt zijn containertarieven in de toekomst ook publiek via de webwinkel Onetouch van de Chinese webgigant Alibaba.

Dat maakte de directie van de Deense rederij recent bekend tijdens een analistenbijeenkomst. 
Het initiatief past in de nieuwe strategie van de rederij om naast het fysieke transport van zeecontainers ook digitale logistieke diensten rechtstreeks bij verladers aan te bieden en de expediteurs min of meer buitenspel te zetten. 

Zo wil Maersk de eigen website my.maerskline.com mondiaal tot een van de grootste zakelijke digitale websites maken. Volgens de directie van de Deense rederij zijn nu al transportopdrachten met een totale waarde van rond de veertien miljard dollar via deze portal afgewikkeld. Daarnaast biedt Maersk Line ook al logistieke deeloplossingen digitaal aan voor klanten aan. Zo is er ‘Spotlanes’ voor het achterlandtransport en de portal ‘Lift’ voor het wegen van containers.

Uiteindelijk wil de rederij met de digitale uitbouw een integrator  zoals UPS worden, maar dan binnen de containerlogistiek. Het is nog onduidelijk wat de grote expediteurs, die ook grote klanten zijn van Maersk, vinden van de nieuwe strategie.

Laatst gewijzigd: 22 december 2016 11:59