Maersk Line en MSC hebben Hyundai Merchant Marine tijdens de onderhandelingen over toetreding tot de 2M-alliantie bewust in een negatief daglicht gezet in de hoop klanten te kunnen afpakken.

UPDATE 15.10 UUR: REACTIE MAERSK LINE

Dat zeggen HMM CEO Yoo Chang-keun en Lee Sang-shik, hoofd van de Container Planning Division die verantwoordelijk was voor de onderhandelingen met 2M, tegen het Koreaanse zakenblad Business Korea.

'2M wilde middels problemen met lidmaatschap van een alliantie een negatief beeld schetsen rond HMM, met het oog op contractonderhandelingen voor de Amerikaanse markt in februari en maart volgend jaar', zegt Lee. De twee Europese rederijen hebben daarvoor volgens hem bewust gebruikt gemaakt van de media. 

Hyundai is lang met de 2M-leden in gesprek geweest nadat bleek dat de leden van THE Alliance geen zin hadden om de Koreaanse rederij aan boord te nemen zolang het bedrijf was verwikkeld in een reorganisatie. 
Die gesprekken liepen verre van vlekkeloos. Hyundai zou het ene moment wel toetreden, en het andere toch weer niet. Uiteindelijk werd de rederij volwaardig lidmaatschap geweigerd, maar is er wel een 'strategische samenwerking' overeengekomen.

Die samenwerking bestaat uit een aantal slot agreements, maar ook is overeengekomen dat Maersk Line en MSC de chartercontracten en het beheer van een aantal door HMM gecharterde schepen overnemen. Dat is geen gunstige ontwikkeling voor Hyundai die zijn marktaandeel, en dus ook vloot, in 2021 wil hebben uitgebreid tot 5%.

Yoo weerspreekt dat de overeengekomen samenwerking 'imperfect' is. 'Verladers focussen zich op het gebruiken van concurrerende diensten en maken zich niet druk over of een rederij wel of niet bij een scheepvaartalliantie is aangesloten', zegt hij. 'Ons marktaandeel in de handel naar de westkust van Amerika is dit jaar gestegen van de elfde naar de vijfde plek. Hyundai Merchant Marine is acht en negen keer kleiner dan de 2M-leden, maar wij bezetten hier een vijfde plek terwijl Maersk op de zesde plek staat. Dit bewijst dat Hyundai wordt vertrouwd', aldus Yoo.

Volgens Lee is de kans dat Maersk HMM op termijn zal overnemen erg klein. 'Ik kan niet zeggen dat er geen kans is, maar de situatie is veranderd. HMM is nu Korea’s enige globale containerrederij en we worden gesteund door de overheid’, zegt hij. Sinds de reorganisatie is de staatsbank Korea Development Bank grootaandeelhouder van de rederij. 

Maersk Line wil niet inhoudelijk op de beschuldigingen reageren. 'We zijn blij met de strategische samenwerking met Korea's grootste containerrederij en kijken ernaar om deze om te zetten in het voordeel  van onze klanten', aldus een woordvoerder.

Laatst gewijzigd: 23 december 2016 11:33