De Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) heeft ook THE Alliance goedgekeurd. Daartoe moesten de alliantieleden wel enkele aanpassingen in hun voorstel maken.

Eén van de commissieleden maakte zich eerder 'ernstige zorgen' over het taalgebruik in de vessel sharing agreement met betrekking tot de inkoop van logistieke diensten van onder andere sleepbedrijven, bunkerleveranciers, containerverhuurders en stuwadoors. Na aanpassing van die tekst is de FMC akkoord gegaan met het voorstel van THE Alliance, die bestaat uit Hapag-Lloyd, Yang Ming, MOL, NYK en "K" Line. 

De overeenkomst stelt de alliantie wel in staat om collectief te onderhandelen met terminaloperators die daarmee akkoord gaan. 

'Ik ben me erg bewust van de zorgen van belanghebbenden over bepaalde elementen in deze overeenkomst, met name die met betrekking tot het delen van informatie en de gezamenlijke inkoop', zegt FMC-voorzitter Mario Cordero. 'We zullen ons blijven focussen op het effect van de reorganisatie van de lijnvaartallianties die momenteel gaande is in de industrie.' 

De overeenkomst gaat per 19 december gelden en heeft alleen betrekking op de handelsroutes tussen de Verenigde Staten en andere landen. THE Alliance zal van andere grote regio's zoals Europa en China nog afzonderlijk toestemming moeten krijgen om ook daar met hun vessel sharing agreement te mogen werken. 

Laatst gewijzigd: 16 december 2016 12:17