Havenbedrijf Antwerpen hoopt dat de zondag bekendgemaakte samenwerking tussen Hyundai en de 2M-alliantie voor een toename in lading vanuit Korea zal zorgen.

Antwerpen heeft een sterke positie in het oost-west netwerk van de 2M-alliantie van Maersk Line en MSC. Dat komt met name door MSC die van Antwerpen zijn Europese hub met eigen terminals heeft gemaakt. 

Hyundai, Maersk Line en MSC maakten gisteren bekend dat Hyundai geen lid wordt van de 2M-alliantie, zoals de Koreaanse rederij graag wilde, maar dat de rederijen wel gaan samenwerken via slot agreements. 'Dat sterkt ons in het geloof dat er in de toekomst meer lading vanuit Korea naar de Antwerpse haven zal komen”, zegt Luc Arnouts, chief commercial officer van het Havenbedrijf. 

Arnouts is samen met de nieuwe havendirecteur Jacques Vandermeiren, die Eddy Bruyninckx opvolgt, op een 'stadsmissie' naar Korea vertrokken om daar de handelsrelaties te versterken. De delegatie ontmoette zowel de president C.K. Yoo van Hyundai Merchant Marine (HMM) als directeur Jungsoo Kim van de Korea International Trade Association (KITA), met wie Vandermeiren een overeenkomst heeft getekend 'die vooral focust op de promotie van het logistieke netwerk in Antwerpen en de uitwisseling van informatie.' 

KITA vertegenwoordigt 77.000 Koreaanse bedrijven en Antwerpen hoopt met de overeenkomst meer lading uit Korea te kunnen aantrekken. 

Laatst gewijzigd: 13 december 2016 12:17