Hyundai Merchant Marine krijgt geen vaste plek in de 2M-alliantie van MSC en Maersk Line. Wel gaan de rederijen laadcapaciteit met elkaar uitwisselen.

De overeenkomst tussen de drie rederijen bestaat uit een aantal slot agreements, waarbij ladingcapaciteit wordt uitgewisseld en bij elkaar wordt gekocht. Op die wijze krijgt Hyundai (HMM) toegang tot het 2M-netwerk en kunnen Maersk Line en MSC profiteren van het Trans-Pacifische netwerk van Korea's nieuwe grootste containerrederij. 

Onderdeel van de overeenkomst is ook dat Maersk Line en MSC de chartercontracten en het beheer van een aantal door HMM gecharterde schepen overnemen.

De contractduur is drie jaar en moet, in afwachting van goedkeuring door de Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) die zich onder andere met mededingszaken in het maritieme bezighoudt, per april 2017 beginnen. Dat is gelijktijdig met de start van de nieuwe allianties Ocean Alliance (CMA CGM, Cosco, OOCL en Evergreen) en THE Alliance (Hapag-Lloyd, Yang Ming, MOL, NYK Line en "K"Line).

Maersk Line COO Søren Toft zegt blij te zijn met de nieuwe samenwerking. 'Die stelt ons in staat om het 2M-netwerk in de belangrijke Trans-Pacifische handel te verbeteren', zegt hij. Ook Hyundai toont zich gelukkig met de uitkomst van de onderhandelingen. Die zal de rederij in staat stellen om de kosten te drukken en de concurrentiekracht te vergroten, zegt de rederij tegen persbureau Yonhap. 

Hyundai benadrukt dat de samenwerking, die het bedrijf de '2M+H Strategic Cooperation' noemt, wel degelijk een vorm van een operationele alliantie betreft. 'We adopteren samenwerkingsmethoden die andere allianties ook gebruiken en de regels zijn bindend voor de FMC', meldt de rederij.

Wel erkent Hyundai dat de contractduur van drie jaar relatief kort is; de samenwerking tussen Maersk Line en MSC is voor een termijn van tien jaar vastgelegd. 'Daar is onder andere voor gekozen omdat een langere contractduur groei van de rederij in de weg zou kunnen staan door bepaalde beperkingen, zoals het kopen van nieuwe schepen', aldus Hyundai in een persbericht. Volgens de rederij kan het contract over drie jaar alsnog leiden tot volwaardig lidmaatschap als de rederij zijn financiële resultaten in die tijd weet te verbeteren.

Hyundai heeft dit jaar een ingrijpende reorganisatie ondergaan die van grote schuldeisers als de Korea Development Bank aandeelhouders heeft gemaakt. Die reorganisatie was nodig omdat de rederij niet meer aan zijn betalingsverplichtingen kon voldoen. De rederij had een grote schuld van meer dan vijf miljard dollar en leidde al jaren grote verliezen. De reorganisatie van de rederij leek al de goede kant op te gaan, maar werd in september geholpen door het faillissement van Hanjin, waardoor Hyundai de rol van Korea's grootse rederij op zich genomen heeft.

Hyundai gaat zich toespitsen op de Trans-Pacifische markt en wil zijn marktaandeel doen groeien tot 5% in 2021. Momenteel bedraagt het marktaandeel nog 2,2%, volgens gegevens van Alphaliner.

Laatst gewijzigd: 12 december 2016 12:24