Scheepseigenaren Carisbrooke en Nova Marine gaan per 2017 de shortsea bulkactiviteiten samenvoegen. De activiteiten zullen vanuit Nova Marine's hoofdkantoor in het Zwitserse Lugano worden aangestuurd.

Carisbrooke en Nova Marine zijn beiden actief als charteraar en scheepsmanager van shortsea bulkcarriers. Door de samenvoeging van de shortsea-activiteiten zal een vloot van zestig schepen ontstaan in de range van 5.000 tot 15.000 ton laadvermogen. 

Het Engelse Carisbrooke telt momenteel een vloot van 48 shortsea, multipurpose schepen en bulkcarriers in de range van 5.000 tot 13.400 ton. Het hoofdkantoor is gevestigd in Engeland, maar het bedrijf heeft ook een kantoor in Zwijndrecht. Kernactiviteit van de scheepseigenaar is de shortseamarkt tussen Groot-Brittannië en het Middellands Zeegebied, maar het bedrijf vaart ook op bulkroutes tussen Europa, Noord- en Zuid-Amerika en het Verre Oosten. 

Nova Marine telt een vloot van vijftig schepen in de range van 5.000 tot 57.000 ton laadvermogen, waaronder een 'snel groeiende vloot van pneumatische cementschepen'. Die schepen lossen het cement met grote luchtcompressoren. Kerngebied van de rederij zijn de Noord- en Oostzee en het Middellands Zeegebied en de Zwarte Zee. Het bedrijf heeft onder andere een kantoor in Rotterdam. 

Robert Wester, COO van Carisbrooke Shipping, spreekt van een 'extreem positieve ontwikkeling in een uitdagende tijd voor de industrie.' De droge bulkmarkt staat al jaren onder extreme druk. Dat resulteerde recent in de surseance van Flinter.

Laatst gewijzigd: 08 november 2016 12:33