CMA CGM, Hapag-Lloyd en Hamburg Süd consolideren hun gezamenlijke diensten tussen Noordwest-Europa en de westkust van Zuid-Amerika tot één nieuwe dienst die zij gaan onderhouden met grotere schepen.

De drie rederijen verzorgen momenteel twee gezamenlijke diensten tussen Noordwest-Europa en de westkust van Zuid-Amerika, die CMA CGM de Eurosal1 en Eurosal2 noemt. Verschil tussen die twee routes is dat de Eurosal2 in Peru alweer omkeert, terwijl de Eurosal1 doorvaart tot Valparaiso in Chili.

De twee diensten worden per 3 januari 2017 samengevoegd tot de Eurosal XL. Die samenvoeging is onder andere het resultaat van de uitbreiding van het Panamakanaal. De drie carriers gaan met grotere schepen varen. De huidige diensten worden verzorgd door schepen met een capaciteit van 3.000 tot 4.250 teu, maar per januari zullen de reders op de nieuwe geconsolideerde dienst met schepen van 10.500 teu varen. Als gevolg daarvan zal het aantal schepen op de route afnemen van zestien naar negen schepen. Hapag-Lloyd zal vier van de negen grote schepen leveren. Die schepen hebben naast een capaciteit van 10.500 teu, ook 2.100 reeferplugs aan boord. 

Hapag-Lloyd benadrukt in een persbericht dat deze dienst alle bestaande diensten van de rederij tussen Noord-Europa en de Westkust van Zuid-Amerika vervangt. Dat zijn er drie, namelijk de SW1, SW2 en EW1. De nieuwe dienst krijgt de naam SW.



Naast de consolidatie op de route naar Zuid-Amerika gaan CMA CGM en Hamburg Süd ook binnen Europa meer samenwerken. De twee rederijen voegen samen met Seago Line hun afzonderlijke diensten tussen Noordwest-Europa en het oosten van de Middellandse Zee samen tot één nieuwe dienst. De rederijen gaan op die route varen met vijf schepen van 6.500 teu, waarvan er twee door CMA CGM, twee door Seago Line en één door Hamburg Süd wordt geleverd.

Ook hier is sprake van schaalvergroting. In het geval van CMA CGM betekent deze nieuwe dienst een verandering van diens bestaande FEMEX-dienst die de rederij nu op zichzelf uitvoert met vijf schepen in de range van 2.500 tot 3.500 teu. De eerste zuidgebonden reis wordt verzorgd door de 'CMA CGM Rabelais', die op 2 december in Rotterdam aankomt. Voor Hamburg Süd betekent dit een aanpassing van diens NETU-dienst, terwijl het bij Seago Line om de Aegean Sea service gaat.


Laatst gewijzigd: 07 november 2016 13:03