Eimskip koopt de Noorse rederij Nor Lines voor ongeveer 15 miljoen euro. Het IJslandse bedrijf wil met de overname de positie op de Noord-Atlantische routes versterken.

De transactie omvat weinig activa, de meeste schepen worden overgenomen op charterbasis, waardoor de koopsom uitkomt op ongeveer 15 miljoen euro. Dat bedrag kan afhankelijk van Nor Lines resultaten over 2016 iets hoger of lager uitvallen.

Nor Lines beheerd een vloot van zeven schepen die op routes tussen Noorwegen en Nederland, Denemarken, Duitsland en Finland varen. In Nederland loopt de rederij aan in Eemshaven. Het bedrijf heeft een omzet van 110 miljoen euro en heeft 220 werknemers in dienst.

Exacte cijfers van Nor Lines zijn niet bekend, maar volgens Eimskip worstelt het bedrijf al enkele jaren met de bedrijfsvoering. 'Door de diensten van Nor Lines te integreren met ons eigen netwerk in Noorwegen willen we de service en winstgevendheid van het bedrijf verbeteren', meldt Eimskip.

Eimskip neemt vijf van de zeven schepen over. Eén daarvan koopt het bedrijf voor een additionele koopsom van 8 miljoen euro. Van de andere vier schepen worden de chartercontracten overgenomen.

In een interview met Nieuwsblad Transport zegt Eimskip CEO Gylfi Sigfússon dat de twee rederijen elkaar goede operationele synergie opleveren. 'Wij zijn al met zeven schepen actief op de Noorse handelsroutes,maar onze kracht is het zuidgebonden transport, terwijl Nor Lines juist sterk is in het noordwaartse vervoer van stukgoedlading.' Daardoor vullen de bedrijven elkaar goed aan, stelt hij.

Met de overname versterkt Eimskip ook diens positie in het Noorse landinwaartse transport. Nor Lines heeft een uitgebreid netwerk van zestig terminals langs de Noorse kust, waarvan er veertien in eigen beheer zijn. Middels dit netwerk biedt de rederij ook opslag en expeditiewerkzaamheden aan. Daarnaast heeft bedrijf een truckvloot van 450 wagens, die eigendom zijn van een niet benoemde derde partij, die het landinwaartse transport verzorgen en vijftig directe verbindingen tussen de veertien eigen terminals onderhouden. 

Als de betrokken mededingsautoriteiten de overname goedkeuren, zal de transactie in het eerste kwartaal van 2017 worden afgerond. Over de gevolgen voor het personeel van Nor Lines doet Eimskip desgevraagd geen uitspraken.

De acquisitie is onderdeel van een reeks van overnames. Medio oktober kondigde Eimskip de overname van de Ridderkerkse expediteur Extraco aan. Dat bedrijf zal naar Rotterdam worden verhuisd om daar samen met European Transport Services, Eimskip Reefer Logistics en wegvervoerder Jac. Meisner een logistiek centrum voor reefercontainers te vormen. 'De bedrijven zullen, met uitzondering van Jac. Meisner, onder één dak gaan werken, maar behouden wel elk hun eigen naam', zegt Sigfússon. 'Het doel is om de bedrijven meer te laten samenwerken als één team binnen de Eimskip Group.'

Eimskip wil zowel de positie op de Noord-Atlantische routes als in de wereldwijde reeferlogistiek versterken. Eerder dit jaar kondigde de rederij ook al een samenwerking aan met de Groenlandse rederij Royal Arctic Line. Verdere uitbreiding ligt in het verschiet.  'We werken nog aan een aantal acquisities en zijn in meerdere gevallen al bezig met het boekenonderzoek', zegt Sigfússon. 'Het zijn allen bedrijven in Europa.' Om welke bedrijven het gaat, zegt hij nog niet. 

Laatst gewijzigd: 07 november 2016 14:48