Dik Wessels is met zijn aannemingsbedrijf Volker-Wessels de hoogste genoteerde maritiem georiënteerde ondernemer van de gisteren gepubliceerde Quote-500.

Wessels staat ondanks een geschatte vermogensdaling van 10% tot 3,3 miljard euro na Frits Goldschmeding (Randstad) op de tweede plek van de lijst van individuele rijkaards, die dit jaar overigens is opgewaardeerd tot een top-1000. Lijstaanvoerder overall is, traditiegetrouw, de familie Brenninkmeijer (C&A), die de zakenglossy dit jaar op 21 miljard waardeert (-4,5%).

Wel weer een fikse vermogensgroei (5,9%) incasseerde de familie Van der Vorm die het batig saldo dankzij het voortdurende succes van HAL investment zag aangroeien tot negen miljard, goed voor de tweede plek. Ook de familie van Beuningen, rijk geworden met vooral kolenoverslag in de Rotterdamse haven, staat met een elfde plek en 560 miljoen nog steeds hoog op de ranglijst van Nederlandse familievermogens.

In de individuele top-20 staan nog vier transport-gerelateerde ondernemers, die hun vermogen stuk voor stuk zagen stabiliseren of krimpen. Cees de Bruin met zijn investeringsmaatschappij Indofin wordt ondanks de problemen bij scheepsbouwer IHC Merwede ‘nog een jaartje constant gehouden’ op een elfde plek en 1,2 miljard.

Wim van der Leegte met zijn VDL Groep, een belangrijke toeleverancier aan de transportsector, zag zijn vermogen volgens Quote met 20% slinken tot 1,2 miljard, maar steeg desondanks met een plek naar de vijftiende positie. Direct daarna komt de ‘rijkste man van Zeeland’, reder Piet Vroon. Het zakenblad houdt zijn vermogen ondanks de beroerde scheepvaartmarkt eveneens stabiel op 1,2 miljard. Ook lid van de ‘negen nullen club’ is Pieter Heerema met één miljard (-11%) op de zeventiende plaats.

Laatst gewijzigd: 06 november 2016 22:59