In deze wekelijkse rubriek geven kopstukken uit de sector commentaar op het nieuws, maar vanwege een uitvaller neemt deze week NT-redacteur Tobias Pieffers de honneurs waar.

Het opvallendste nieuws van deze week is naar mijn mening de bekendmaking van het netwerk van de Ocean Alliance. Sinds de aankondiging van deze nieuwe alliantie (die bestaat uit CMA CGM, Cosco, OOCL en Evergreen) vraagt iedereen zich af wat de reorganisatie van allianties gaat betekenen. Dat is nu zichtbaar geworden.

Het goede nieuws is dat Rotterdam een sterke positie binnen het netwerk heeft gekregen. De haven heeft een plek in iedere oost-west dienst die Noord-Europa aandoet, en in één dienst zelfs een dubbele call. Een betere score is niet haalbaar. 'De concurrentiepositie van de Rotterdamse haven in de Hamburg-Le Havre range wordt versterkt', merkt het Havenbedrijf terecht op. Want Rotterdam scoort beter dan Hamburg, die het met een plek in vijf van de zes Azië - Noord-Europa loops overigens ook goed doet, en Antwerpen, die er enigszins bekaaid vanaf komt met slechts een plek in de helft van de Verre Oosten diensten. Als ook The Alliance van Hapag-Lloyd/UASC, MOL/NYK/"K"Line en Yang Ming de Maashaven een prominente plek geeft is Rotterdam weer duidelijk heer en meester. 

Helaas is er voor Rotterdammers reden om de euforie te bedwingen. Het netwerk van de Ocean Alliance laat namelijk ook zien dat de vrees die heerste werkelijkheid is geworden: rederijen grijpen de reorganisatie aan om hun routenetwerk verder te rationaliseren.

Rotterdam ontvangt in het netwerk van de Ocean Alliance wekelijks negen schepen. Zeven op Verre Oosten diensten en twee op Trans-Atlantische diensten. Als we die aantallen vergelijken met de huidige alliantie die CMA CGM aanvoert (de Ocean Three alliantie van CMA CGM, China Shipping/Cosco en UASC) is een sterke terugloop in het aantal scheepsbezoeken te zien. Daarin krijgt Rotterdam namelijk elf calls van de Verre Oosten loops en vijf calls van Trans-Atlantische diensten (gebaseerd op het actuele vaarschema van CMA CGM). Dat zijn zeven calls meer per week dan er per april 2017 nog door CMA CGM naar Rotterdam worden gestuurd.

De vergelijking tussen de Ocean Alliance en Ocean Three gaat niet geheel op aangezien de Ocean Alliance ook leden uit de CKYHE-alliantie en G6-alliantie telt. Wel maakt het duidelijk er per april minder schepen naar Rotterdam toekomen. Dat betekent minder havengeld en minder werk voor de loodsen, slepers en roeiers.

Laatst gewijzigd: 04 november 2016 12:27