Logistiek dienstverlener Gefco heeft een nieuw miljardencontract gesloten met een oude klant, de Franse autoindustrie, die vroeger zelfs de moeder was van Gefco.

PSA, de Franse groep van Peugeot en Citroën, besteedt in de perioe 2017-2021 zijn wereldwijde logistiek voor de productie en het transport van zijn automerken uit aan Gefco. Dat contract is acht miljard euro waard. Gefco kan zelf als vervoerder optreden, maar ook als hoofdaannemer, die delen van de logistiek en het transport aan derden uitbesteedt.

De bedoeling is in elk geval dat Gefco, tegenwoordig een dochter van de Russische spoorwegmaatschappij RZD, de volledige productieketen van PSA in logistiek opzicht beheert en optimaliseert. Dat begint bij de inkoop van onderdelen voor productie- en assemblagefabrieken en strekt zich uit tot de distributie van gebouwde auto's. Gefco moet ook zorgen voor de distributie van reserve-onderdelen.

Daarbij moet Gefco optreden als 'Fourth Party Logistics Provider (4PL). De dienstverlener krijgt het exclusieve recht om multimodaal transport over de weg, het spoor, over zee en door de lucht en met de binnenvaart te verzorgen en binnen de hele logistieke keten de beste oplossingen te bedenken.

Gefco, oorspronkelijk de afkorting van Groupages Express de Franche-Comté, is al decennia lang de huisvervoerder van de Franse auto-industrie en werd kort na de Tweede Wereldoorlog opgericht door Peugeot. Het bedrijf heeft zo’n 12.000 mensen in dienst en vervoert jaarlijks zo’n vier miljoen voertuigen. Vier jaar geleden verkocht PSA voor 800 miljoen euro driekwart van de aandelen aan de Rossiejskieje zjeleznye dorogi, de Russische nationale spoorvervoerder.

 Gefco heeft zijn activiteiten de laatste jaren wel verbreed naar andere markten waaronder snellopende consumentenproducten (fmcg’s), elektronica en defensiematerieel, maar is nog altijd voor zo’n 70% afhankelijk van de auto-industrie. Het PSA-contract is goed voor bijna 40% van de groepsomzet.


Verder moet Gefco de coördinatie op zich nemen van aanbestedingsprocedures op basis waarvan toeleveranciers aan de productieketen worden geselecteerd. Dat moet gebeuren in de ongeveer vijftig landen waarin PSA actief is.

Laatst gewijzigd: 04 november 2016 10:50