Maersk Line heeft in het derde kwartaal een nettoverlies van 116 miljoen dollar geboekt. De omzet is met 11% gedaald tot 5,4 miljard terwijl het aantal vervoerde containers juist met 11% is gestegen.

De rederij heeft in  de periode juli tot en met september 2,7 miljoen veertigvoets containers vervoerd. De forse stijging in volume kon de daling van 16% in de vrachttarieven iets compenseren, maar niet genoeg om flink verlies te voorkomen. 

Maersk Line wijt de de groei in volume door een toename van het aantal backhaul containers, die tegen lagere tarieven dan de headhaul containers werden vervoerd. De surseance van Hanjin heeft volgens de rederij slechts voor een tijdelijke toename in volumes op de Trans-Pacifische routes gezorgd.

Het gemiddelde vrachttarief kwam op 1.811 dollar per veertigvoets container uit, terwijl de kosten per container 1.991 dollar bedroegen. Maersk Line noemt naast de slechte marktomstandigheden (lees: structurele overcapaciteit) een stijging in de brandstofkosten als oorzaak. Vorig jaar werd er in dezelfde periode nog 2.136 dollar per container betaald en bedroegen de kosten nog 2.310 dollar per container. De rederij heeft sterk in de kosten gesnoeid, onder andere door een flinke vermindering van het personeel.

Het nettoverlies is ten opzichte van het tweede kwartaal verkleint van 151 naar 116 miljoen euro, maar het operationele resultaat (EBIT) zakt juist verder weg. Die bedroeg in het eerste kwartaal een plusje van 16 miljoen dollar, in het tweede kwartaal een verlies van 123 miljoen dollar en in het derde kwartaal een verlies van 153 miljoen dollar. Het operationele verlies dusver dit jaar komt daardoor op 260 miljoen dollar uit. Het nettoresultaat over de eerste negen maanden bedraagt 230 miljoen dollar. 

De Maersk Group als geheel heeft een nettowinst van 438 miljoen dollar geboekt, ten opzichte van 778 miljoen dollar een jaar eerder. Het resultaat wordt vooral gedreven door Maersk Drilling die winst vergrootte van 184 naar 340 miljoen dollar. Ook Maersk Oil groeide zijn winst, van 32 naar 145 miljoen dollar. 

APM Terminals schrijft een winst van 131 miljoen dollar ten opzichte van 175 miljoen dollar vorig jaar. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2016 groeide de winst juist, namelijk met 17%. Het aantal behandelde containers groeide met 7% tot 9,5 miljoen teu.

Laatst gewijzigd: 03 november 2016 12:32