Zeeland Seaports en Havenbedrijf Gent tekenen maandag tijdens een haventop in Gent een intentieverklaring om te gaan fuseren.

Dat meldt Omroep Zeeland op basis van ‘bronnen binnen en buiten de twee havenbeheerders’, die zelf formeel geen toelichting willen geven. Zoals bekend zoeken de havens al jaren toenadering tot elkaar, onder meer via een gemeenschappelijk systeem voor de scheepvaartbegeleiding. Ook zijn ze beide nauw betrokken bij de bouw van de nieuwe zeesluis in Terneuzen aan de ingang van het kanaal naar Gent.

Als de fusie doorgaat ontstaat een combinatie met zo’n zestig miljoen ton goederenoverslag per jaar, verdeeld over Gent, Vlissingen en Terneuzen. Zeeland Seaports boekte vorig jaar een winst van acht miljoen euro op een omzet van 53 miljoen. Voor Havenbedrijf Gent zijn die cijfers respectievelijk tien en 33 miljoen euro.

De havencombinatie zou daarmee Zeebrugge voorbij gaan, dat jaarlijks zo’n veertig miljoen ton lading in en uit zeeschepen overslaat. Binnen de Benelux is dat goed voor een vierde plek, na Rotterdam, Antwerpen en Amsterdam. Het trio is vooral sterk in de overslag van droge en natte bulk en breakbulk als koel- en vriesgoed en papierproducten. In de containeroverslag spelen ze geen rol van betekenis, al probeert met name Vlissingen al jaren daarin een positie te verwerven.

Een bijeenkomst van de Vlaamse minister-president Gert Bourgeois en premier Mark Rutte en de vakministers Ben Weyts en Melanie Schultz in Gent over ‘havensamenwerking’ komende maandag  wordt aangegrepen om de verklaring te ondertekenen. Hoe zo’n grensoverschrijdend bundeling concreet vormgegeven zou worden, is nog onbekend.

Zo is bijvoorbeeld onduidelijk of de twee ook in financiële zin zouden willen fuseren. Dat lijkt een ingewikkeld traject, aangezien beide havenbeheerders in overheidshanden zijn. Zeeland Seaports is eigendom van de provincie Zeeland en de gemeenten Vlissingen, Terneuzen en Borssele. De stad Gent is nu nog enig aandeelhouder van zijn haven, maar volgend jaar komen daar de gemeentes Evergem en Zelzate bij in verband met de uitbreiding van de haven op hun grondgebied.

Zoals bekend had de Vlissingse haven eerder een nauwe samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam in de vorm van de gezamenlijke Exploitatiemaatschappij Rijn-Schelde (ERS), die de ontwikkeling van een grote deepsea containerterminal ten doel had. Die is, mede door onderling wantrouwen nooit van de grond gekomen. Na het mislukken van dat project is in Zeeland een sterk sentiment ontstaan om samenwerking in zuidelijke richting te zoeken.

Laatst gewijzigd: 03 november 2016 12:30