De Ocean Alliance heeft zijn netwerk bekendgemaakt en die is positief voor Rotterdam. De haven heeft een plek in elk van de zes loops tussen Azië en Noord-Europa. Ook Hamburg kan zich winnaar noemen.

Rotterdam kan zich de Europese winnaar noemen in het netwerk van de alliantie, die uit CMA GM, Cosco, OOCL en Evergreen bestaat. De haven heeft een plek in elke loop die Noord-Europa aandoet, dat zijn er acht inclusief de Trans-Atlantische routes. In de NEU6 route is de havens tevens de eerst en laatste haven van bezoek. Het aantal aanlopen komt daardoor op negen uit. 

Ook Hamburg kan zich een winnaar noemen. De Ocean Alliance heeft alle Duitse aanlopen tussen Azië en Noord-Europa in Hamburg geconcentreerd. De Duitse haven kan daardoor rekenen op vijf calls. De Trans-Atlantische loops concentreren zich in Duitsland in Bremerhaven, die daardoor twee aanlopen krijgt.

Antwerpen is de verliezer in de Hamburg-Le Havre range. De Belgische haven moet het doen met vijf aanlopen, waarvan er twee Trans-Atlantische diensten zijn. In de Azië-Noord-Europa loops speelt de haven slechts in de helft van het aantal diensten een rol. Zeebrugge kan op één aanloop rekenen. In twee van de zes Azië-Noord-Europa loops wordt België zelfs geheel voorbij gevaren.

De alliantie heeft nog niet bekendgemaakt welke terminals de schepen gaan aanlopen. In Rotterdam zal die strijd gaan tussen ECT en RWG. CMA CGM heeft met de overname van APL een belang van 30% in RWG verworven, maar ECT heeft recent een belang van 35% in de Euromax terminal aan Cosco verkocht. Het is mogelijk dat de alliantie voor en spreiding over de terminals zal kiezen. 

De alliantie gaat 323 schepen op zijn 'Day One' netwerk inzetten,. Die hebben een gezamenlijke capaciteit van 3,5 miljoen teu. CMA CGM levert 119 schepen, waarmee duidelijk is wie de leiding heeft binnen de samenwerking. 

In totaal zijn er veertig loops uitgestippeld. De helft daarvan zijn Trans-Pacifische loops, waar CMA CGM met APL 'de nummer één' zal zijn. Tussen Azië en Noord-Europa zijn zes loops opgesteld en vanuit het Verre Oosten naar het Middellands Zeegebied zijn er vijf diensten beschikbaar. Daarnaast zijn er drie Trans-Atlantische diensten, vijf diensten tussen Azië en het Midden-Oosten en twee diensten tussen Azië en de Rode Zee.

De zes aangekondigde Azië Noord-Europa diensten zijn: 
NEU1: Shanghai - Ningbo - Xiamen - Yantian - SEA HUB - Suez Canal - Felixstowe - Rotterdam - Baltic Port(s) (To be confirmed)- Felixstowe - Suez Canal - SEA HUB - Yantian - Shanghai

NEU2: Tianjin - Dalian - Qingdao - Shanghai - Ningbo - SEA HUB - Suez Canal - Rotterdam - Hamburg - Antwerpen - Suez Canal - Shanghai - Tianjin

NEU3: Ningbo - Shanghai - Hongkong - Nansha - Shekou - SEA HUB - Suez Canal - Piraeus - Antwerpen - Felixstowe - Hamburg - Rotterdam - Southampton* - Piraeus - Suez Canal - SEA HUB - Hongkong - Ningbo

NEU4: Tianjin - Pusan - Qingdao - Shanghai - Ningbo - Yantian - SEA HUB - Suez Canal - Tangier -Southampton - Dunkirk - Hamburg - Rotterdam - Zeebrugge - Le Havre - Suez Canal - Khor Fakkan - SEA HUB - Xiamen - Tianjin

NEU5: Shanghai - Ningbo - Yantian - Cai Mep - SEA HUB - Suez Canal - Le Havre - Rotterdam - Hamburg - Antwerpen - Le Havre - Malta - Suez Canal - Jeddah - Nansha - Shanghai

NEU6: Kaohsiung - Ningbo - Shanghai - Taipei - Yantian - Colombo - Suez Canal - Rotterdam - Felixstowe -Hamburg - Rotterdam - Suez Canal - Colombo - Kaohsiung

De Trans-Atlantische routes die Noord-Europa aandoen hebben onderstaande havenrotatie: 
TAT2: Southampton - Antwerpen - Rotterdam - Bremerhaven - Le Havre - New York - Norfolk - Savannah - Charleston - Southampton

TAT3: Le Havre -
Antwerpen - Rotterdam - Bremerhaven - Charleston - Savannah - Miami - Veracruz - Altamira - Houston - New Orleans - Miami - Le Havre

Laatst gewijzigd: 03 november 2016 12:53