Zuid-Korea blijft na de ineenstorting van Hanjin vierkant achter zijn nationale scheepvaartsector staan.

De regering maakt 6,5 biljoen won vrij, omgerekend ruim vijf miljard euro, voor een pakket steunmaatregelen, dat onder meer vlootvernieuwing moet stimuleren. Verwacht wordt dat vooral vlaggenschip Hyundai daarvan zal profiteren. Dat werkt aan plannen voor de introductie van een nieuwe klasse zeer zuinige 13.000 teu-schepen, waarvan het er twintig zou willen laten bouwen.

De regering riep Koreaanse verladers eerder al op om zich te verenigen in een alliantie ter ondersteuning van de nationale rederijen. Als een land dat sterk afhankelijk is van zijn exportindustrie hecht Korea grote waarde aan een sterke eigen schepvaartsector, vooral in het containervervoer.

Hyundai staat nu dertiende op de ranglijst van grootste mondiale container carriers maar dreigt vermalen te worden in het huidige consolidatiegeweld, met de bundeling van de Japanse grote drie als meest recente wapenfeit. Ook de start van The Alliance en de Ocean Alliance volgend jaar werpt zijn  schaduw vooruit.

De rederij heeft op zijn beurt een intentieovereenkomst gesloten met Maersk en MSC voor aansluiting bij hun 2M-alliantie, maar is in zijn huidige vorm de onderliggende partij. De komst van een nieuwe generatie zeer efficiënte schepen zou die positie kunnen versterken. De druk op die onderhandelingspositie is groot en waarnemers verwachten dat de nieuwe schepen nog voor het eind van het jaar besteld zullen worden.

Laatst gewijzigd: 02 november 2016 13:07