European Gateway Services (EGS) heeft piekvolumes op zijn dagelijkse spoordienst tussen Rotterdam en Nürnberg recent opgevangen met de binnenvaart. Een reguliere binnenvaartdienst is in overweging.

Met de Rotterdam-Bayern Express verbinden ECT-dochter EGS en TX Logistik de Rotterdamse haven vijf keer per week over het spoor met München en Nürnberg. Om een piek in het seizoensaanbod op te vangen, liet EGS onlangs in samenwerking met Frankenbach uit Mainz binnenvaartschepen tussen Rotterdam en de TriCon-Containerterminal in Nürnberg varen. Dat is dusdanig goed bevallen dat nu de oprichting van een reguliere binnenvaartdienst wordt overwogen. 'EGS sluit niet uit dat de nu gebruikte binnenvaartverbinding op termijn uitgroeit tot een reguliere binnenvaartdienst', heet het in een persbericht.

Volgens EGS is het marktaandeel van de Rotterdam-Bayern Express de afgelopen jaren gegroeid doordat 'steeds meer Zuid-Duitse bedrijven de voordelen van im- en export via de Rotterdamse haven ontdekken.' Het bedrijf noemt daarbij de rol als eerste en laatste Europese aanloophaven voor veel deepsea rederijen als voorbeeld. Of de binnenvaartdienst er echt komt is nog niet definitief, wel wordt in ieder geval het aantal wekelijkse treinritten verhoogd van vijf naar zes vertrekken.

Laatst gewijzigd: 28 oktober 2016 12:16