Maersk en MSC hebben het meest geprofiteerd van de val van Hanjin. Diens alliantiepartners komen het slechtst uit het gevecht om lading.

Maersk en MSC zijn agressief achter klanten van gestrande lading aangegaan en hebben daardoor het meeste marktaandeel van Hanjin op de Trans-Pacifische routes gewonnen, melden media op basis van Alphaliner. Ook landgenoot Hyundai Merchant Marine (HMM) komt goed uit de strijd. Die wist door het inzetten van extra schepen zijn marktaandeel te vergroten van 4,1 naar 5,1%. Exacte cijfers van Maersk en MSC moeten nog bekend worden gemaakt. 

Dankzij het succes van HMM hebben ook diens alliantiepartners lading gewonnen. NYK, MOL, OOCL, APL en Hapag-Lloyd zagen hun marktaandeel groeien tussen 0,2 en 0,8%. 

Verliezers zijn Hanjin's alliantiepartners, te weten Cosco, Yang Ming, "K" Line en Evergreen. Hun volumes beleven gelijk of daalden zelfs. Exacte cijfers noemt Alphaliner nog niet, maar Cosco en Yang Ming worden als de grootste verliezers genoemd. 

De vier rederijen maakten direct na de surseance-aanvraag van Hanjin bekend er alles aan te doen om lading goed aan te laten komen, maar, zo merkte Yang Ming in een klantencirculaire op, 'desondanks kan een deel van onze diensten door de situatie worden beïnvloed.'

Laatst gewijzigd: 21 oktober 2016 09:45