Gefco, de logistieke dienstverlener die de autoindustrie als grote klant heeft, heeft zijn bedrijfsmodel herzien. Het profileert zich nu als logistiek ketenbeheerder voor de hele industrie.

Het bedrijf wil van de gehele productieketen voor industriële bedrijven een 'waardeketen' maken, in plaats van voornamelijk een kostenpost. Gefco wil voor zijn klanten zoeken naar 'duurzame schaalvoordelen' en brengt daarvoor zijn vierhonderd vestigingen in grote delen van de wereld mee.

Het dienstenaanbod is onderverdeeld in drie segmenten: vrachtvervoer als zodanig, met alle modaliteiten, geïntegreerde logistiek (waaronder huis-aan-huisdistributie) en 'strategic expert'. Dat laatste houdt in dat Gefco onder meer als Fourth Party Logistics Provider met industriële bedrijven meedenkt over een slimmere inrichting van hun logistieke processen.

Gefco ontstond ooit als logistieke dochter van de Franse autoindustrie. Naarmate die meer productievestigingen verplaatste naar het oosten van Europa, verhuisde Gefco mee. Het concern is inmiddels voor een veel bredere klantengroep actief. Het is sinds enkele jaren eigendom van de Russische spoorwegen, de RZD, en zelf ook zeer actief geworden op het spoor.

Laatst gewijzigd: 20 oktober 2016 11:18