In deze wekelijkse rubriek geven kopstukken uit de sector commentaar op het nieuws. Deze week Frank Sijpheer, Sales Account Manager bij Kewill.

Het Hanjin-effect: is dit het einde van de huidige scheepvaartindustrie?

De surseance van Hanjin kon niet op een slechter moment gebeuren. Vlak voor het einde van het jaar met de feestdagen in het vooruitzicht, bereiken ladingvolumes een piek. Het is een onzekere tijd voor de gehele supply chain en logistieke sector. Bovendien heeft het vertrouwen in de scheepvaartindustrie een dieptepunt bereikt, nu 11 van de 12 grootste rederijen enorme verliezen hebben aangekondigd in het afgelopen kwartaal.

 Welke stappen moeten logistieke spelers nemen om goed voorbereid te zijn op de toekomst?

1.         Megaschepen zijn groter en efficiënter, maar ook beter?

Maersk Line bouwde ’s werelds grootste schip, Triple-E, om meer goederen te leveren en tegelijkertijd minder brandstof te verbruiken. Andere rederijen volgen deze trend, maar is dit wel een goed idee? Het is onwaarschijnlijk dat megacontainers het probleem van overcapaciteit oplossen. Maar liefst 18% van alle containerschepen wereldwijd ligt op dit moment voor anker en is inactief. In het laatste kwartaal steeg de capaciteit van de wereldwijde scheepvaart met 7%, terwijl de vraag achterbleef met 1%. 

Bovendien is 60% van de kostenbesparingen van de meest recente containerschepen te danken aan efficiëntere motoren en niet het gevolg van schaalvoordelen. Het is duurder om grotere schepen te bouwen, onderhouden en de havens binnen te loodsen. Vergeet daarnaast niet de dure verzekeringspremies als gevolg van het hogere risico op piraterij, aangezien de potentiële waarde van de lading op het schip veel hoger is. De kosten wegen duidelijk niet op tegen de voordelen als het gaat om megacontainerschepen.

2.         Verklein de kloof tussen traditionele en innovatieve partijen

Big data zorgt in de scheepvaartindustrie voor betere prestaties, nu het aantal opelkaar aangesloten apparaten en sensoren stijgt. Het meten van capaciteit, het plannen en rapporteren en het zorgen voor energie-efficiëntie en proactieve probleemdetectie zijn slechts enkele voorbeelden van voordelen die het Internet of Things met zich meebrengt. Deze continue terugkoppeling van informatie, stelt vervoerders in staat hun activiteiten verder te verbeteren.  

Doordat de technologie en daarmee ook de mogelijkheden zich zo snel ontwikkelen, wordt de technologische kloof tussen de innovatieve leiders in de sector en de gemiddelde logistieke dienstverlener alleen maar groter. Het is daarom essentieel dat alle logistieke partijen profiteren van de beschikbare technologie. Dit zorgt er namelijk voor dat er optimaal gebruik wordt gemaakt van de infrastructuur, een hogere klantbetrokkenheid wordt gecreëerd en dat er betere beslissingen kunnen worden gemaakt op basis van informatie.   

3.         Het uitwisselen van lege containers

Boston Consulting Group (BCG) is gestart met xChange, een webgebaseerde handelsplaats waarop vervoerders, leasemaatschappijen van containers, intermodale exploitanten en andere logistieke bedrijven materialen kunnen uitwisselen die op dat moment niet worden gebruikt. Dit zou kunnen zorgen voor een vermindering van lege containers van maar liefst 30%. Een positief gevolg daarvan is een verkleining van de ecologische voetafdruk. Het wordt op dit moment getest door de grootste rederijen en container-leasemaatschappijen ter wereld.

Dit zijn slechts een paar vormen van innovatie in de logistieke sector. Er komen continu meer innovaties bij, nu bedrijven wanhopig op zoek zijn naar manieren om niet kopje onder te gaan. Het is pompen of verzuipen: kleine aanpassingen zijn niet langer voldoende, disruptie is noodzakelijk.

Laatst gewijzigd: 23 september 2016 14:08