Er lijkt een einde te komen aan de wijze waarop containerrederijen algemene tariefsverhogingen tot stand proberen te brengen.

Sinds november 2013 onderzoekt de Europese Commissie of het aankondigen van niet-bindende algemene tariefsverhogingen geldt als het maken van prijsafspraken. Containerrederijen publiceren met regelmaat hun intentie om de vrachttarieven te verhogen, de zogenoemde General Rate Increases.

De aankondigingen, die gepubliceerd worden op websites of via mailings, bevatten vaak specifieke data zoals het bedrag waarmee de tarieven worden verhoogd en de ingangsdatum. Volgens de Europese Commissie zijn deze gegevens vaak gelijk voor alle bedrijven die op een bepaald moment verhogingen aankondigen. De Commissie is daarom bezorgd dat deze praktijk de bedrijven in staat stelt om hun toekomstige prijsintenties naar elkaar te signaleren en zo de prijzen op routes naar Europa te verhogen. 'Dit schaadt de concurrentie en gebruikers van de diensten', zo schrijft de Commissie in haar motivatie voor het onderzoek.

Om boetes in dit onderzoek te voorkomen hebben de containerrederijen aangeboden om voortaan bindende daadwerkelijke tariefverhogingen een maand van te voren te publiceren, zo meldt persbureau Reuters nu op basis van drie ingewijden. Deze maatregel zou alleen betrekking hebben op de spottarieven en niet op de contracttarieven. Gevolg van deze afspraak kan zijn dat rederijen huiveriger worden om dergelijke tariefverhogingen aan te kondigen, omdat zij zichzelf vanwege het bindende karakter van de aankondiging uit de markt kunnen prijzen wanneer andere rederijen niet met de verhoging meegaan.

Het onderzoek volgde op invallen bij een aantal rederijen in 2011. De Europese Commissie wil niet inhoudelijk ingaan op het onderzoek zolang deze nog loopt. Ook wil de Commissie niet bevestigen om welke rederijen het gaat, maar volgens Reuters zijn er in totaal vijftien rederijen betrokken. Het zou gaan om Maersk Line, MSC, CMA CGM, Evergreen Marine, Hapag-Lloyd, China Ocean Shipping Company (Cosco), China Shipping, Hamburg Süd, Hanjin, Orient Overseas Container Line (OOCL), Mitsui OSK Lines (MOL), United Arab Shipping Company (UASC), Nippon Yusen Kaisha (NYK), Hyundai Merchant Marine en Zim. 

De huidige General Rate Increases zijn volgens CEO Alan Murphy van SeaIntel maar beperkt succesvol. In een eerder interview met Nieuwsblad Transport  zei hij: 'General Rate Increases (GRI) zijn pogingen van rederijen om de tarieven op te krikken wanneer deze te ver gedaald zijn. Om een GRI succesvol te maken moet een groot aantal rederijen de verhoging van te voren steunen. Er is dus een gezamenlijke inspanning van de carriers nodig om allemaal dezelfde tariefsverhoging te publiceren die op hetzelfde moment ingaat. Dat is nog niet genoeg. De rederijen moeten daarna ook achter hun actie blijven staan en niet elkaar weer onderbieden. Zodra één rederij die mogelijkheid ziet en een lager tarief aanbiedt, zal de algemene verhoging falen.'

Laatst gewijzigd: 11 februari 2016 12:33