Containerschepen van 14.000 teu hebben in enkele jaren tijd de kleinere carriers verdreven op de belangrijkste handelsroute tussen Azië en Europa.

Dat schrijft het Deense maritieme onderzoeksbureau SeaIntel in zijn laatste marktanalyse. Vier jaar geleden viel 35% van de schepen op de route tussen Azië en Europa in de categorie 8.000 tot 8.900 teu. Op dit moment bestaat 47% van de schepen op deze route in de categorie 13.000 tot 13.999 teu. Vier jaar geleden viel nog maar 18% in dit segment.

'Terwijl er veel gepraat wordt over de impact van 18.000 teu schepen, is het standaard werkpaard nog steeds beduidend kleiner', aldus SeaIntel. 'Maar veranderingen gaan snel. Vorig jaar bestond nog maar 6% van de vloot tussen Azië en Noord-Europa uit schepen groter dan 16.000 teu, terwijl dat dit jaar al 16% is.'

SeaIntel merkt op dat 18.000 teu de nieuwe standaard kan worden op de belangrijkste handelsroute. De Deense analisten baseren dat op de nieuwbouwprogramma's die er momenteel bestaan. 

Laatst gewijzigd: 31 juli 2015 12:27