De geautomatiseerde containerterminal van Rotterdam World Gateway (RWG) op Maasvlakte 2 moet vanaf 2016 op volle kracht kunnen draaien.

Dat zegt managing director Ronald Lugthart in een interview met NT over de ingebruikneming van het 108 hectare grote complex, waarin 700 miljoen euro is geïnvesteerd. Hij verwacht medio januari voor het eerst op commerciële basis zo’n 200 containers over te slaan, enkele maanden later dan gepland.

De eerste grotere (deepsea)schepen worden in april of mei verwacht. Om welke dienst het gaat, is nog niet bekend. Lugthart gaat ervan uit dat de terminal nieuwe normen zal stellen op het gebied van productiviteit. Niet alleen het overslagmaterieel, zoals kadekranen en agv’s (automated guided vehicles), is van een nieuwe generatie, ook de besturingssystemen van het Amerikaanse Navis en TBA uit Delft.

De terminal gaat werken met ongeveer 200 vaste personeelsleden, van wie er al 130 op de loonlijst staan. Alle havengerelateerde arbeid, zoals vastzetten en losmaken van containers, wordt uitbesteed aan de gespecialiseerde bedrijven ILS en Unilash en mogelijk Matrans. Het gaat daarbij om ongeveer 150 mensen. Volgens Lugthart kan de terminal, jaarcapaciteit 2,35 miljoen teu, met vijftien tot twintig mensen worden aangestuurd.

Een sleutelrol daarin vervullen de ongeveer veertig remote process operators, die in plaats van de traditionele kraanmachinisten komen. Zij zullen in de beginfase elk één kraan bedienen, maar op termijn moet één operator meerdere kranen tegelijk kunnen aansturen. Alleen het oppakken van de container uit het schip gaat, op afstand, nog handmatig, de rest van het proces verloopt volledig automatisch.

Ondanks druk van met name FNV Havens is Lugthart niet van plan een cao af te sluiten. RWG heeft met alle werknemers individuele arbeidsovereenkomsten afgesloten, die volgens hem ‘meer dan uitstekende’ voorwaarden kennen. Ongeveer dertig van de huidige werknemers zijn afkomstig van marktleider ECT.
De bonden vrezen dat banen bij ECT op de tocht komen te staan als klanten naar RWG overstappen. Die is voor 70% in handen van de rederijen APL, Hyundai, Mitsui en CMA CGM, die naar verwachting in elk geval een deel van hun lading naar RWG zullen verplaatsen. De bonden willen dat ECT’ers met de lading meegaan, maar Lugthart zegt dat RWG geen 700 overtollige werknemers kan opvangen.

De terminal beschikt over elf deepsea-, drie lichterkranen en twee spoorkranen. Vijftig stapelkranen zorgen voor de opslag van de containers en 59 ‘lift-agv’s’, die zelf containers kunnen afzetten, voor het transport. De terminal kan op termijn nog verdubbeld worden.

Lees het interview met managing director Ronald Lugthart in de krant van deze week.

Laatst gewijzigd: 10 december 2014 11:21