De betrouwbaarheid van containerrederijen heeft een flinke deuk opgelopen door arbeidsconflicten in havens aan de Amerikaanse westkust. Dat zegt het maritiem onderzoeksinstituut SeaIntel.

Doordat stakingen en acties van havenarbeiders is het aantal schepen dat volgens het vaarschema de haven binnenvaart gedaald. Veel schepen moeten voor de kust voor anker voordat zij naar binnen kunnen varen voor afhandeling. De betrouwbaarheid oost- en westwaarts op de Stille Oceaan ligt op respectievelijk 58% en 71%.
Naast arbeidsonrust zorgen congestieproblemen in Los Angeles en Long Beach voor een daling van de betrouwbaarheid, aldus SeaIntel. Het aantal schepen dat zijn containers daar op tijd kan afleveren is in beide havens bijna een kwart gedaald. 

De betrouwbaarheidscijfers op de route tussen Noord-Europa en Azië zien er rooskleuriger uit. Maar liefst 76% van het totaal aantal afvaarten wist in oktober precies volgens vaarschema op de plaats van bestemming aan te komen. Dat is een stijging van 11 procentpunten ten opzichte van september. 

Opvallend is de relatief uitstekende prestatie van de Zwitserse rederij MSC. De alliantiegenoot van Maersk Line in 2M heeft hard gewerkt aan zijn betrouwbaarheid en dat heeft erin geresulteerd dat MSC in oktober plaats vijf in neemt in de top-20 meest betrouwbare rederijen. Ruim driekwart van de schepen van MSC voer op tijd. Normaal gesproken bungelen de Zwitsers onderaan het lijstje van betrouwbare rederijen. 

Maersk Line en MSC hebben zicht tot doel gesteld dat 75% van de schepen onder 2M-vlag volgens vaarschema moet varen. Met een betrouwbaarheidspercentage van 87,2% is Maersk Line zoals gebruikelijk ook in oktober de best presterende containerrederij.

Laatst gewijzigd: