Door het in de vaart nemen van grotere schepen zal de containercapaciteit op de route tussen Azië en Noord-Europa in 2015 met 6% groeien.

Dat verwacht het maritiem onderzoeksbureau SeaIntel op basis van de oplevering van nieuwe schepen. De capaciteitsgroei kan zelfs 9,5% zijn als de rederijen minder afvaarten schrappen dan dit jaar, aldus de SeaIntel-analisten. Dat zou neerkomen op een 270.000 teu per week.

Tot het einde van 2015 worden tussen Azië en Noord-Europa 69 schepen in de vaart genomen met een capaciteit van meer dan 10.000 teu. De grootste worden geleverd aan China Shipping, vijf schepen met een capaciteit van 19.000 teu. De meeste van deze schepen worden in gebruik genomen ter vervanging van kleinere containerschepen.

De sterkste capaciteitsgroei verwacht het Deense SeiIntel in het vierde kwartaal van 2015 als de meeste schepen in de vaart worden genomen. De analisten gaan dan uit van een groei van 7,2%, maar als rederijen niets doen om capaciteit te schrappen kan dat oplopen tot zelfs 15,4%.

SeaIntel voegt er wel aan toe dat ook de vraag naar containertransport op de route van Azië naar Noord-Europa zal toenemen. Desalniettemin waarschuwt het maritiem onderzoeksbureau dat containercarriers diensten moeten schrappen om de huidige balans tussen vraag en aanbod in stand te houden. 

Laatst gewijzigd: