De Shipping Award van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KNVR) is dit jaar toegekend aan de 'Aeolus' van Van Oord.

Dit schip is volledig ingericht op efficiënte installatie van windmolens op zee. Bijzonder is dat Van Oord het schip in eigen beheer heeft gebouwd. 

De prijs werd uitgereikt tijdens het Maritime Awards Gala 2014 in Zaandam, waar zo’n 850 maritieme professionals bij elkaar kwamen. Dit gala is de officiële aftrap van de Maritime Week, waarin de spotlights nadrukkelijk op de maritieme sector gericht worden. 

KNVR-voorzitter Tineke Netelenbos, tevens voorzitter van de jury, over de 'Aeolus': ‘Imposant, het liegt er niet om. Een spectaculair schip waarbij grote stappen vooruit worden gezet in de Nederlandse offshore-industrie en wat ook internationaal spin-off kan hebben.’

Windvoorstuwing

Daarnaast werden nóg vier prijzen uitgereikt. De winnaar van de Wim Timmers Ontwerpersprijs is Emiel Mobron met zijn beoordelingsmethode voor windvoortstuwing bij vrachtschepen. Met almaar stijgende brandstofprijzen en steeds strengere regelgeving voor uitstoot komt zeilvoortstuwing voor vrachtschepen weer onder de aandacht.

De beste operationele innovatie komt van een jonge student. Met zijn scriptie ‘Op weg naar de more electric submarine’ won luitenant-ter-zee Guus van Fulpen (23) de Hengel-Spengler prijs. Voor een onderzeeboot is het van cruciaal belang om niet gedetecteerd te worden door een sonar. Daarvoor moet de boot zo stil mogelijk zijn. Van Fulpen komt tot de conclusie dat elektrische actuators – in plaats van een hydraulisch systeem – potentie hebben voor het bedienen van de grote roerbladen, waardoor de boot stiller wordt. 

De Maritime Innovation Award ging naar roldempingspecialist Arnold van Aken, die in zijn ontwerp van het AntiRoll-stabilisatiesysteem de walvis - het best aan het water aangepaste zoogdier - als model heeft genomen. Zijn systeem realiseert in vergelijking met conventionele systemen 50 tot 75% minder weerstand, waardoor een schip niet allen sneller, maar ook zuiniger kan varen. 

Reddingsboot

Tot slot is de 'Nh1816' uitgeroepen tot KNVTS Schip van het Jaar, voor een in technisch opzicht innovatief schip dat door een Nederlands bedrijf is ontworpen en (af)gebouwd. De door Damen Shipyards gebouwde reddingboot staat bol van de innovatie en slimme vondsten. Deze reddingboot is namelijk het resultaat van nauwe samenwerking met de mensen die in moeilijke omstandigheden de zee opgaan: de bemanningen van de KNRM. Daarom gooit het hoge ogen qua inzetbaarheid bij zwaar weer, comfort voor de crew, koersstabiliteit en manoeuvreerbaarheid.

Laatst gewijzigd: 07 november 2014 10:21