De Ebola-crisis kan catastrofale gevolgen hebben voor de scheepvaart. Daarvoor waarschuwen onderzoekers van het Deense bureau SeaIntel.

Op dit moment heeft de ziekte nog geen grote materiële schade toegebracht aan containervaart. Mocht de ziekte zich uitbreiden tot grote vervoerslanden, dan zullen de gevolgen erg groot zijn. 

SeaIntel baseert zijn waarschuwing op de aanpassingen die rederijen nu al gedaan hebben. Zo hebben Maersk Line en MSC hun dienstregeling aangepast op Afrika. De Duitse rederij Hapag-Lloyd heeft het vrachttarief op invoer vanuit getroffen landen met 250 dollar per teu verhoogd, vanwege de kosten van gezondheidsinspecties. Daarnaast is de infrastructuur te ontoereikend om verdere verspreiding van de ziekte gemakkelijk op te vangen. 

Schepen vanuit Afrika hebben nu al moeite om zich aan het vaarschema te houden. Op de handelsroute tussen Afrika en Europa is de betrouwbaarheid van de rederijen afgelopen maanden 20 tot 30% gedaald. Overigens neemt de kwaliteit niet alleen op deze zuid-noordroute af. Tussen Azië en Europa blijkt de betrouwbaarheid in september ook met 22% te zijn gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. 

Laatst gewijzigd: 22 oktober 2014 12:19