Lufthansa Cargo gaat eind oktober de vrachttarieven met gemiddeld 20% verhogen.

Dat heeft bestuursvoorzitter Andreas Otto van de Duitse vrachtvervoerder bekendgemaakt in een brief aan de expediteurs.

Meestal zijn tariefsverhogingen van Lufthansa Cargo, samen met Air France-KLM marktleider in Europa, een signaal voor de concuurentie om ook de de prijzen te verhogen.  

In het schrijven aan de expediteurs wijst Otto op de huidige lage vrachttarieven die onder de kostprijs liggen. Daardoor zijn een aantal vrachtvervoerders, waaronder Air Cargo Germany, recent omgevallen.

 

Otto schrijft dat er door de prijserosie van de laatste tijd ook voor Lufthansa Cargo ‘talrijke routes zijn waar het inzetten van vrachtvliegtuigen niet langer bedrijfseconomisch is te rechtvaardigen. Volgens de bestuursvoorzitter kan Lufthansa alleen met een winstgevende vrachtoperatie het huidige vrachtnetwerk in stand worden gehouden. ‘Daarom is een snelle prijsaanpassing onontkoombaar’, onderstreept hij.

 

Eerder liet topman Karl Ulrich Garnadt van Lufthansa Cargo zich in een interview met de Duitse vakkrant DVZ ontvallen dat luchtvracht dit  najaar duurder gaat worden. Hij wees daarbij op de stijgende brandstofkosten en hoge financieringslasten voor  vijf nieuwe B777F’s dat noodzakelijk maakt.

 

Het is nog onduidelijk of Lufthansa Cargo met de prijsverhoging alleen kijkt naar het vrachttarief of ook een combinatie voorbereidt met hogere heffingen voor brandstof-en veiligheidskosten.

Vorige maand lekte uit dat veel luchtvaartmaatschappijen, waaronder Lufthansa Cargo, als basis voor de berekeningen van de toeslagen niet langer het daadwerkelijke gewicht zullen hanteren van de lading maar het zogeheten chargeable gewicht van de zending. Daardoor krijgen verladers van volumelading een hogere rekening gepresenteerd.

Laatst gewijzigd: 10 september 2013 10:57