Geodis, de logistieke dochter van SNCF, gaat in zee met Kiala voor het afleveren van internetbestellingen.

Geodis mikt in Frankrijk op de groeiende markt van het internetwinkelen. Nu al is 15% van alle pakjes die Geodis jaarlijks aflevert, besteld via websites. Met Kiala is een contract gesloten voor vijf jaar om pakjes te bewaren bij één van de vele Kiala-depots in Frankrijk, waar de klant zijn bestelling kan komen afhalen.

Omgekeerd kan Kiala gebruik maken van het Franse transportnetwerk voor pakketten van Geodis. Geodis kan dagelijks meer dan vijfduizend ritten maken met ongeveer een half miljoen colli. In Frankrijk zou inmiddels 25 tot 30% van alle internetbestellingen bij depots zoals die van Kiala worden afgehaald. Zulke depots zijn bijvoorbeeld ondergebracht bij tabakswinkels, kiosken en andere detailhandelszaken.

Beide bedrijven verwachten dat 'e-commerce' een hoge vlucht gaat maken. Daarbij willen klanten steeds meer dat ze op een door hen zelf te bepalen moment hun bestelling geleverd krijgen. Dat kan op het thuisadres zijn, maar ook aflevering bij depots, waar de klant op het door hem verkozen tijdstip de bestelling in ontvangst kan nemen, is in opmars. Aflevering op het huisadres is ook vele malen duurder. In Frankrijk betaalt een klant voor het vervoer over die 'laatste kilometer' 5 euro.

Laatst gewijzigd: 26 juli 2011 12:04