Dit artikel verder lezen?
Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
Bent u al abonnee van NT ?
Plannen om per 2016 strengere eisen aan de uitstoot van stikstofoxide op Noordzee en Baltische Zee te stellen zijn vandaag tijdens een IMO-meeting van tafel geveegd. Rusland krijgt daarmee zijn zin.
De International Maritime Organization (IMO) vergaderden de afgelopen dagen in Londen over onder andere de invoering van een zogenoemd NOx Emission Control Area (NECA), waarin de uitstoot van stikstofoxiden wordt teruggedrongen door strengere eisen aan de uitlaatgassen te stellen. Rusland is fel tegen de invoering van zo’n gebied op de Baltische Zee.
Word abonnee voor 17,00 10,20 per login / per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.
De stikstof die de schepen uitstoten ontstaat bij de verbranding van fossiele brandstof. Door de verbranding ontstaan stikstofoxiden (stikstofmonoxide en stikstofdioxide). Stikstofoxiden zijn veel reactiever dan het stikstof dat van nature in de atmosfeer aanwezig is. Uitstel is niet goed voor de luchtkwaliteit en stikstofdepositie op met name natuurgebieden.
De stikstof in de uitstoot komt gewoon uit de lucht. Veranderen van de samenstelling van de brandstof heeft geen zin.
Zou wel eens willen weten waar die stikstofoxiden vandaan komen.
Varen die schepen soms op kunstmest of de urine van dronken matrozen ?
Beetje stooklolie geeft zwaveloxiden en koolstofoxiden maar stikstof ?
Lijkt een beetje Much ado about nothing.